Thursday, January 30, 2020

DAP Keluar Kerajaan Jika UEC Tidak Diiktiraf!


Timbalan setiausaha agung DAP, Nga Kor Ming, akhirnya mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan keras, bahawa parti itu akan keluar daripada kerajaan Pakatan Harapan jika Putrajaya enggan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC).

DAP Keluar PH

"Kita malah mencapai kesepakatan bahawa bahawa DAP tidak akan teragak-agak keluar dari kerajaan jika UEC tidak diiktiraf.

"Tidak kisah jika kita tiada lagi dalam gabungan parti pemerintah. Ini prinsip yang kita pegang," kata Nga kepada Oriental Daily.

Sebahagian daripada video wawancara itu turut dimuat naik ke atas talian.

PH, terutamanya DAP, dihentam masyarakat dan parti Cina atas alasan lambat dalam usaha memastikan kerajaan mengiktiraf UEC, seperti dinyatakan dalam manifesto 2018 PH.

Selain isu UEC, DAP juga dikritik tidak bersuara dalam banyak itu.

SOKONG DAP KELUAR PAKATAN

Sementara itu, Presiden gerakan Islam utama, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya, menggesa seluruh rakyat untuk terus mendesak kerajaan agar tidak melayan nafsu parti tamak haloba, DAP yang mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Menurutnya, kenyataan Kor Ming itu sekali lagi menunjukkan keangkuhan DAP terhadap pimpinan gabungan parti pemerintah PH terutamanya kepada Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

Bahkan, kenyataan beliau juga seolah-olah mengugut semua pimpinan PH termasuk perdana menteri supaya akur dengan pandangan DAP.

Ini bukan kali pertama pimpinan DAP berlagak sombong sebegini tanpa menghormati pimpinan Majlis Presiden PH.

Sebab itulah dari awal lagi rakyat sering mengatakan bahawa kerajaan hari ini dikuasai oleh DAP. Keberanian membuat kenyataan seperti ini menunjukkan memang DAP mempunyai kuasa yang besar dalam PH.

Sikap sombong dan tidak mengendahkan perbincangan membuktikan bahawa DAP bukan sebuah parti yang memperjuangkan perpaduan, keharmonian serta sensitiviti kaum lain.

Sebaliknya, mereka melambangkan sebuah parti yang hanya menimbulkan perpecahan dan harus ditolak oleh rakyat.

Rakyat sudah jelas akan kepincangan di dalam sistem UEC yang akhirnya akan menyebabkan pecah-belah tetapi DAP tidak mengambil kisah.

Rakyat perlu mendesak kerajaan terutama perdana menteri untuk terus menolak UEC dan membiarkan DAP keluar dari PH supaya dengan itu kerajaan baru boleh ditubuhkan dengan gabungan-gabungan parti lain, jika perlu.

Biar kita lihat, adakah DAP benar-benar akan keluar kerajaan?

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon