Selasa, Ogos 21, 2018

Mesej Wang Palsu RM100 Nombor Siri 996 Tidak Benar


Polis menafikan pengedaran wang kertas RM100 palsu secara meluas, sebagaimana tular di media sosial sejak kebelakangan ini yang sebenarnya adalah berita lama yang terus dikitar semula.

Wang Palsu RM100 Siri 996

Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur, menyatakan bahawa mesej bergambar yang tular di dalam aplikasi Whatsapp, Telegram, Facebook dan laman sosial itu adalah tidak benar.

Mesej berserta gambar wang RM100 yang diikat dan disusun di dalam kotak itu adalah imej lama yang sebelum ini telah tular, disebarkan semula pihak yang tidak bertanggungjawab untuk tujuan yang tidak pasti.

Bagaimanapun, pihak polis meminta kerjasama pihak yang menyebarkan mesej berkenaan tampil memberi maklumat dan membantu pihak polis sekiranya mengetahui mengenai perkara itu.

Polis dan Bank Negara akan sentiasa memantau dan meminta kerjasama orang ramai untuk memaklumkan aktiviti itu, termasuk melaporkannya di balai polis berdekatan.

Wang Palsu RM100 Siri 996

Menerusi gambar tular itu, terkandung mesej yang memberi amaran kepada orang ramai supaya berhati-hati terhadap aktiviti pengedaran wang kertas RM100 palsu, kononnya mempunyai nombor siri berakhir dengan 996, yang diedar secara meluas.

Mesej yang turut disertakan gambar wang RM100 diikat dan disusun dalam kotak itu juga meminta orang ramai supaya menyebarkan maklumat itu sebagai amaran.

Ingat, menyebar berita bohong adalah berdosa dan menyusahkan walaupun mungkin dengan niat baik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: ismaweb

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon