Thursday, June 21, 2018

Arnab Ajaib Berwajah Beruang Di Pergunungan China


Imej tiga ekor ‘arnab ajaib’ yang memiliki muka seakan-akan beruang kecil berjaya dirakam menggunakan kamera infra merah di pergunungan sejuk di barat laut China.

Arnab Ajaib Berwajah Beruang Di Pergunungan China

Ili Pika, salah satu daripada spesies pika terancam yang mendiami pergunungan Tian Shan di Xinjiang hanya berukuran 20.32 sentimeter (sm) panjang daripada kepala hingga ekor dan lebih jarang ditemui berbanding panda.

Populasi mamalia berkenaan merosot hampir 70 peratus semenjak ia ditemui pada tahun 1983 dengan kurang daripada 1,000 ekor tinggal di habitat semula jadi iaitu celahan batu besar pada altitud 2,800 meter (m) hingga 4,000m.

Haiwan berkenaan mempunyai tiga jalur perang pada bahagian dahi dan sekeliling leher menjadikan ia berbeza daripada spesies pika yang lain dan menyebabkan sukarelawan yang menemuinya bersama ahli konservasi, Li Weidong memanggil mamalia itu ‘arnab ajaib’.

Ili Pika atau nama saintifiknya Ochotona iliensis merupakan spesies pika iaitu sejenis haiwan kecil berbulu yang tinggal di Asia, Eropah dan bahagian barat Amerika Utara.

Ili Pika tergolong dalam kumpulan haiwan yang sama seperti kelinci dan arnab, tetapi kelihatan lebih mirip kepada tikus belanda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon