Thursday, April 19, 2018

Pereka Belanda Cipta Mesin Bunuh Diri 'Sarco'


Sebuah mesin ‘pod bunuh diri’ yang membolehkan penggunanya menamatkan riwayat mereka sendiri dengan hanya menekan satu butang telah ditunjukkan kepada umum di sebuah ekspo kematian di Amsterdam pada 14 April 2018 lalu.

Pereka Belanda Cipta Mesin Bunuh Diri 'Sarco'

Diberi nama “Sarco”, singkatan kepada perkataan “sarcophogus” atau “keranda”, mesin dicipta daripada teknologi cetakan 3D oleh aktivis eutanasia Australia Phillip Nitschke dan pereka Belanda, Alexander Bannink, direka dengan keranda khas berserta palang yang mempunyai tabung berisi gas nitrogen.

“Individu yang ingin mati hanya perlu menekan butang (ini) dan kapsul ini akan serta-merta diisi dengan nitrogen.

"Dia akan berasa sedikit pening kepala dan kemudiannya hilang kesedaran secara drastik dan akhirnya mati,” kata Nitschke, yang telah diberikan jolokan “Dr. Kematian” atas usahanya untuk meluluskan eutanasia.

“Keranda “Sarco” ini merupakan alat yang menyediakan kaedah kematian terbaik kepada mereka yang berhajat untuk mati,” kata Nitschke lagi kepada AFP.

Para perekanya meletakkan model protaotaip itu untuk dipamerkan kepada umum, berserta sebuah set cermin mata realiti maya (virtual reality) untuk memberikan pelawat “meninjau” bagaimana rasanya duduk di dalam kapsul tersebut, sebelum menekan butang itu dengan segera.

Kata Nitschke, dia menyasarkan untuk membina pod pertama sebelum akhir tahun 2018.

Pereka Belanda Cipta Mesin Bunuh Diri 'Sarco'

Selepas itu, rekaan tersebut boleh dimuat turun melalui dalam talian oleh sesiapa sahaja yang inginkannya.

“Ini bermakna, sesiapa sahaja boleh memuat turun pelannya dan melakukan percetakan 3D untuk membina alat ini sendiri.”

“Sarco” menarik perhatian ramai pelawat yang hadir ke Ekspo Pengebumian Amsterdam, di mana trend terbaharu kematian seperti keranda biodegradasi dan keranda rod panas.

Macam-macam.
BACA INI JUGA:

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon