Thursday, January 18, 2018

Sambutan Pesta Thaiponggal Kaum Tamil


Hari Thaiponggal merupakan perayaan menuai yang diraikan secara meluas oleh orang Tamil di negeri Tamil Nadu, Sri Lanka dan di tempat-tempat di mana ramai terdapat kaum Tamil yang dirayakan serentak dengan perayaan Makara Sankranthi yang disambut diseluruh India.

Sambutan Pesta Thaiponggal Kaum Tamil

Pongal dalam bahasa Tamil bererti "melimpah-ruah." Minyak melimpah dalam belanga tanah liat melambangkan kekayaan harta benda bagi penghuni rumah.

Thaiponggal, dirayakan ketika masa menuai, secara tradisi bertujuan berterima kasih kepada Dewa Matahari dan ternakan ladang yang membantu menghasilkan kekayaan harta benda.

Ucapan "Thai Pirandhal Vazhi Pirakkum" bererti "permulaan Thai membuka peluang baru" sering diucap berkait dengan perayaan hari Thaiponggal.

Perayaan ini biasanya dirayakan sekitar 13 Januari — 15 dalam kalender Gregorian, contohnya pada hari terakhir bulan Tamil takwim Tamil "Maargazhi" sehingga hari ketiga takwim Tamil.

Thaiponggal secara tradisi ditasbihkan kepada Dewa Matahari Surya. Kaum Tamil berterima kasih kepada Dewa Matahari bagi tuaian baik dan mengabadikan tuian pertama kepada 'Surya Mangalya'.

Perayaan ini menandakan permulaan bulan Thai Tamil, menandakan hari apabila Matahari dikatakan bergerak ke utara, menandakan permulaan Uttarayana, yang mewakili pergerakan matahari ke utara yang mana hari menjadi semakin panjang di tanah Tamil.

Thai Pongal jatuh pada Makara Sankranthi dirayakan seluruh India sebagai penuaian hari musim sejuk.

Ia juga mewakili solstice India apabila matahari dikatakan memasuki rumah ke-10 dalam Takwim India, contohnya Makara atau Capricorn.

Sejarah Thaiponggal

Perayaan Thaiponggal mungkin sudah disambut lebih 1,000 tahun sungguh pun sesetengah merasakan ia lebih dahulu daripada itu.

Bukti Epigrafik mencadangkan sambutan Puthiyeedu semasa tempoh Empayar Medieval Cholas. Ia dipercayai bahawa Puthiyeedu bererti tuaian pertama tahun itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Sambutan Perayaan Vaisakhi Penganut Sikh

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon