Saturday, June 10, 2017

8 Fakta Menarik Lautan Hindi Yang Anda Perlu Tahu


Mungkin tidak ramai di antara pembaca yang mengetahui fakta dan maklumat mengenai lautan Hindi yang seluas 73.56 juta km persegi itu.

Lautan hindi

Jom kita baca beberapa fakta menarik tentang laut Hindi bagi menambah ilmu pengetahuan.

1. Lautan Ketiga Terbesar

Lautan Hindi adalah lautan ketiga terbesar di dunia, meliputi sekitar 20% permukaan air Bumi. Di utara ia disempadani oleh selatan Asia; di barat oleh Semenanjung Arab dan Afrika; di timur oleh Semenanjung Malaysia, Indonesia, dan Australia; di selatan oleh Lautan Selatan.

Lautan Hindi dipisahkan dengan Lautan Atlantik oleh 20° timur meridian dan dengan Lautan Pasifik oleh 147° timur meridian.

2. 'Keluarga Besar'

Lautan Hindi terdiri daripada 57 kumpulan pulau atau kepulauan, 16 laut atau teluk yang besar, bersempadan 16 negara-negara Afrika, 18 negara-negara Asia dan 1 negeri Australasia, adalah ‘rumah’ kepada 40% daripada rizab minyak luar pesisir dan merangkumi 5 submerged, rabung lautan, 5 sempadan plat tektonik dan 1 Triple Point.

3. Kedalaman Lautan Hindi

Kedalaman purata lautan Hindi adalah 3,890 meter (12,760 kaki). Titik terendah di Lautan Hindi adalah di kawasan jurang Jawa di lautan Sunda dengan kedalaman 7,258 meter ( lebih 25,000 kaki ).

Kedalaman Lautan Hindi memerlukan kelengkapan khusus seperti pesawat selam (Submersible) atau Kenderaan Kawalan Bawah Laut (ROUV) yang direka khas untuk menyelam dan menyelamat dalam laut dalam.

4. Laut Paling Panas

Lautan Hindi adalah lautan yang mempunyai suhu tertinggi di dunia. Suhu permukaan Lautan Hindi dicatat sebagai 22.0 ° C ( minimum ) hingga 28 ° C ( 82 ° F) manakala di bahagian selatan lautan Hindi, suhu jatuh dengan cepat.

Kehangatan laut menyukarkan pertumbuhan fitoplankton, kecuali di beberapa tempat. Oleh itu, hidupan laut di Lautan Hindi adalah terhad.

5. Benua Tenggelam

Satu perkara kecil yang menarik daripada fakta Lautan Hindi adalah penemuan benua yang tenggelam di lautan ini yang dinamakan Dataran Tinggi Kerguelen yang dipercayai berasal daripada gunung berapi.

6. Laluan Utama

Lautan Hindi menyediakan laluan laut utama yang menghubungkan kawasan Timur Tengah, Afrika, dan Asia Timur dengan Eropah dan Amerika.

Trafik utamanya adalah produk petroleum berat dan produk petroleum dari telaga minyak Teluk Parsi dan Indonesia.

Penangkapan ikan adalah sangat penting bagi negara-negara yang bersempadan dengan lautan Hindi untuk kegunaan tempatan dan eksport.

Nelayan dari Rusia, Jepun, Korea Selatan, dan Taiwan juga menjalankan aktiviti laut di Lautan Hindi, terutamanya menangkap udang dan tuna.

7. Kaya Mineral Berharga

Pasir pantai yang kaya dengan mineral berat dan deposit pasir pesisir pantai digunakan secara aktif oleh negara-negara bersempadan, terutamanya India, Afrika Selatan, Indonesia, Sri Lanka, dan Thailand.

8. Bergelora

Keadaan Lautan Hindi yang sentiasa bergelora dengan angin mencapai kelajuan 40 knot (74 kilometer sejam) serta ombak sehingga 10 meter adalah sesuatu yang sukar ditempuh oleh mana-mana kapal.

Hanya kapal bersaiz besar atau setaraf pengangkut besar jenis USS dapat berada di Lautan Hindi dengan stabil.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Air Laut Mengandungi Emas!

sumber: wanista

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon