Saturday, May 06, 2017

Sambutan Hari Hol Negeri Pahang


Sambutan Hari Hol negeri Pahang yang disambut pada 7 Mei setiap tahun merupakan cuti umum bagi negeri Pahang dan mungkin ada diantara kita yang masih tidak mengetahui apa sebenarnya Hari Hol ini kan?

Hari Hol

Definisi Hol bermaksud kenduri arwah yang diadakan setahun sekali dan dalam konteks ini, Hari Hol di Pahang merupakan hari bagi memperingati kemangkatan keluarga diraja di negeri ini.

Hari Hol diisytiharkan sebagai cuti umum di Pahang bermula pada tahun 1974, bagi memperingati kemangkatan Sultan Pahang keempat, Sultan Abu Bakar, ayahanda Sultan Ahmad Shah.

Serentak dengan hari pemakaman Sultan Abu Bakar itu, semua Jabatan kerajaan negeri, Persekutuan dan swasta diarah bercuti selama sehari.

Majlis tahlil dan bacaan Yasin

Hari Hol bertujuan membolehkan majlis tahlil dan bacaan Yasin diadakan untuk memperingati kerabat diraja negeri.

Kebiasaannya pada hari itu, keluarga diraja Pahang dan rakyat akan mengadakan majlis tahlil dan bacaan Yasin di Makam Diraja Pekan selain di masjid serta surau di seluruh negeri.

Namun, bagi sesetengah masyarakat Islam di negeri ini, walaupun Hari Hol disambut oleh golongan diraja, mereka juga menyambutnya dengan mengadakan majlis tahlil dan bacaan Yasin bagi memperingati ibu bapa atau keluarga yang telah pergi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Sejarah Bagaimana Orang-orang Melayu Menyelamatkan Raja Mereka

sumber: keyboardbercakap

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon