Friday, April 21, 2017

Sambutan Hari Penguin Sedunia, World Penguin Day


Sambutan Hari Penguin Sedunia, World Penguin Day disambut pada setiap 25 April setiap tahun yang bersamaan dengan tarikh permulaan burung penguin mula berhijrah ke utara.

World Penguin Day

Pada hari sambutan ini juga, kita berpeluang untuk belajar mengenali dan menghargai salah satu penduduk asal Antartika.

Pada hari sambutan penguin ini, penduduk dunia disaran untuk meluangkan sedikit waktu untuk belajar sesuatu tentang burung penguin, sama ada dengan melihat gambar ataupun menonton dokumentari burung comel dan popular ini.

Apa yang menarik, penguin akan mula berhijrah ke daratan selepas menghabiskan masa berbulan di lautan, pada hari dan lokasi yang sama setiap tahun.

Habitat Penguin

Burung Penguin boleh ditemui di Antartika, Afrika Selatan, Australia, New Zealand, Chile, Peru, Kepulauan Falkland dan Kepulauan Galapagos. Di tempat lain, penguin hanya boleh ditemui di dalam zoo.

Penguin spesis terancam

Dari 17 spesies penguin, 13 daripadanya diancam kepupusan dan memerlukan kawasan perlindungan khas.

Malangnya, kapal-kapal nelayan menangkap begitu banyak krill, sejenis udang kecil yang menjadi makanan utama penguin. Krill ditangkap oleh nelayan sebagai makanan ikan salmon.

Lautan Antartika juga semakin dicemari akibat pencemaran minyak dari kapal nelayan, menyebabkan populasi krill semakin mengecil.

Meskipun jelas diancam kepupusan, usaha untuk menyediakan kawasan perlindungan khusus untuk penguin ditolak oleh China, Rusia dan Norway.

Kandungan karbon juga dikatakan telah menyebabkan kualiti air laut berkurangan sebanyak 30 peratus berbanding 50 tahun lepas, menyebabkan populasi plankton dan krill semakin berkurangan.

Selamat menyambut Hari Penguin Sedunia.

BACA INI JUGA: Dindim, Penguin Yang 'Melawat' Penyelamatnya Setiap Tahun!

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

  1. Tak sangka.. Penguin pun ada hari mereka.. Tapi tak pa la.. sebagai memperingati mereka ini spesis terancam

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon