Wednesday, April 05, 2017

Doktor Kongsi Panduan Jaga Buah Pinggang Dengan Betul Jika Anda Seorang Pelari Marathon


Dalam apa jua sukan yang dilakukan, ada sahaja bahayanya, apa yang boleh dilakukan adalah melakukan aktiviti dengan cara yang betul, serta berhati-hati. Tidak kiralah apa yang ingin dicapai menerusi aktiviti, atau senaman tersebut.

Marathon+Bahayakan+Buah+Pinggang

Jika marathon pula, ianya adalah acara yang panjang, bukan hanya larian pendek sahaja dan bercakap mengenai marathon, baru-baru ini viral di media sosial akan bahayanya marathon terhadap buah pinggang.

Namun, menerusi perkongsian dari seorang doktor, iaitu Dr Rafidah Abdullah yang juga seorang pakar buah pinggang dan pelari marathon, telah beri penjelasan mengenai perkara ini.

Mari kita ikuti penjelasannya.

Maraton dan Buah Pinggang

Ramai orang nampak kelam-kabut bila membaca rencana akhbar tempohari mengenai maraton membahayakan buah pinggang.

Mungkin sebab saya seorang pelari maraton juga seorang Pakar Buah Pinggang, sangat ramai yang ajukan soalan dan kerisauan mereka.

Perlu diterangkan istilah maraton adalah acara 42km; bukan 5, 10, 21km. Sesiapa yang pernah berlari 42km akan tahu ianya memerlukan tahap ketahanan fizikal dan mental yang tinggi. Tentunya ia akan menjadi beban kepada badan kita.

Apakah "acute kidney injury?"

Ianya kegagalan buah pinggang akut (tiba-tiba). Klasifikasinya mengikut AKIN ada 3 tahap: AKIN 1, 2 dan 3 (3 yang paling teruk).

AKIN tahap 1 adalah peningkatan bacaan darah creatinine 1.5 ke 2 kali ganda daripada "baseline".

AKIN tahap 2, adalah 2 ke 3 kali ganda peningkatan. Jika gejala akut, kebiasaannya ia pulih semula jika penyebabnya dikenal pasti dan dirawati.

Mari kita lihat kajian ini secara terperinci. Sampel diambil daripada 22 orang. Sebelum, sehari selepas dan dua hari selepas maraton.

82% (18 orang) menunjukkan AKIN tahap 1 & 2. Ianya tiada simptom atau gejala. Anda tidak merasa apa-apa pun.

Tidak ketahui: Samada mereka minum sebanyak mana, latihan persiapan bagaimana. Yang tahu, kesemuanya pulih seperti sedia kala.

Memang betul dan telah dibuktikan yang kerosakan buah pinggang akut (Acute Kidney Injury) ada risiko untuk menjadi masalah kronik dimasa akan datang.

Tidak diketahui lagi apakah ada masalah jangka masa panjang dalam konteks ini. Kajian 22 orang sangat kecil, TIDAK boleh dibuat kesimpulan dan generalisasikan untuk semua orang. Perlu kajian/observation lebih terperinci dan lama.

Nasihat professional saya, merangkap seorang Pakar Buah Pinggang juga pelari maraton, inilah antara cara-cara penjagaan:

1. Respect the distance

Latihan dan persiapan sangat penting. Janganlah eksyen tiada training pun anda boleh habiskan maraton. Ini membahayakan kesihatan anda.

Dengan latihan, badan dan otot anda akan lebih biasa dan peka dengan larian sejauh itu.

Risiko "rhabdomyolysis" kurang, salah satu penyebab kegagalan buah pinggang akut (rosak secara tiba-tiba) selepas aktiviti fizikal yang berat.

2. Kekalkan hidrasi

Kekalkan hidrasi anda sebelum, semasa dan selepas maraton

3. Elak makan ubat tahan sakit

Elakkan makan ubat tahan sakit jenis Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs (seperti Ponstan, Voltaren dan yang sewaktu dengannya) selepas larian tersebut.

Perlukah maraton sejauh 42km untuk kekal sihat? Jawapannya tidak perlu. Cukup dengan 150 minit senaman seminggu dan pemakanan seimbang.

Artikel ini bukan alasan anda tidak bersenam langsung. Mereput, tak buat apa-apa lagi bahaya.

Selamat berhujung minggu dan maju jaya untuk apa saja larian anda.

Rafidah Abdullah
Pakar Buah Pinggang & Pelari Maraton
#MedTweetMY

BACA INI JUGA:

sumber: siakapkeli

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon