Monday, March 27, 2017

Sambutan Earth Hour

Sambutan Earth Hour merupakan acara tahunan yang dianjurkan oleh Tabung Alam Sedunia WWF dan disambut pada hari Sabtu terakhir pada bulan Mac setiap tahun.

earth hour

Pada hari sambutan Earth Hour ini, setiap kediaman dan pejabat akan mematikan lampu dan peralatan elektrik selama satu jam untuk membangkitkan kesedaran ke atas perubahan iklim.

Sambutan Earth Hour pada mulanya dikendalikan oleh WWF Australia dan Sydney Morning Herald pada tahun 2007 dan mendapat sokongan dunia pada 2008.

Tujuan Sambutan Earth Hour

Sambutan Earth Hour memfokuskan kepada pengurangan pembebasan karbon dioksida, seterusnya mengurangkan kos elektrik secara keseluruhan.

Sambutan Earth Hour adalah sama dengan sambutan Earth Day Energy Fast, yang disambut sejak 1991 hingga 2007.

Sambutan Earth Day Energy Fast tidak lagi disambut bermula pada tahun 2008 sejak pengasas kempen pertama ini menyatakan bahawa sambutan ini "sudah terlambat" untuk mendapat kesan baik yang bererti.

Persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk perubahan Iklim di Bali kemudiannya telah meluluskan Protokol Kyoto, yang bersetuju bahawa pengurangan kesan rumah hijau dari 25 hingga 40% boleh dilakukan pada 2020 untuk mengurangkan kesan pemanasan global yang menyebabkan peningkatan air laut dan beberapa masalah yang lain.

Dalam konteks tersebut, Earth Hour berada pada saat terburuk iklim dan merupakan masa terbaik bagi menyedarkan manusia untuk maju ke hadapan seperti menggunakan tenaga hijau dari sumber seperti tenaga angin, tenaga matahari atau tenaga nuklear dan tidak menggunakan elektrik yang sumbernya dari pembakaran bahan bakar fosil seperti arang batu, gas asli dan petroleum.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon