Friday, March 03, 2017

12 Fakta Tentang Seniman Lagenda Jins Shamsuddin


Allahyarham Jins Shamsuddin menghembuskan nafas terakhir pada 1 Mac 2017 pada kira-kira jam 5.45 petang, nyata satu kehilangan besar buat negara kerana kita tidak dapat lagi tonton pelakon klasik Melayu yang berkarisma sepertinya.

Seniman Lagenda Jins Shamsuddin

Biarpun sudah diiktiraf sebagai Seniman Negara, kegigihan dan kesungguhan beliau melengkapkan pengajian dalam Ijazah Doktor Falsafahnya menjadikan beliau satu tokoh yang perlu dikagumi oleh anak seni yang lain.

Seniman Lagenda Jins Shamsuddin disifatkan sebagai insan yang sangat merendah diri walaupun dengan kedudukan beliau sebagai lagenda seni.

Sempena memperingati jasanya dalam dunia seni, berikut adalah beberapa fakta berkenaan Allahyarham Seniman Jins Shamsuddin.

1. Berasal dari Taiping Perak, Allahyarham Tan Sri Datuk Dr. Jins Shamsuddin merupakan seorang pelakon, penggiat seni, pengarah filem serta senator Malaysia.

2. Allahyarham memperoleh diploma dalam pengajian Motion Picture Technology dari paripada London Film School.

3. Beliau mula bergiat dalam bidang seni mulai tahun 1956 – selepas menjalani uji bakat yang diadakan oleh P.Ramlee.

4. Allahyarham kemudian diterima sebagai pelakon tambahan, dan mula melibatkan diri dalam kira-kira 40 filem hitam putih.

5. Beliau menerima popularati selepas berlakon dalam filem arahan P. Ramlee, Pancha Delima sebagai pelakon utama dan juga dalam siri filem Hong Kong.

6. Bakat Allahyarham terserlah selepas beliau menjadi sutradara, pelakon serta pengarah untuk filem Bukan Salah Ibu Mengandong dan Di Belakang Tabir.

7. Beliau telah mengarah kira-kira sembilan filem, antaranya ialah Menanti Hari Esok, Tiada Esok Bagimu, Ali Setan dan Balada.

8. Allahyarham turut meraih pelbagai anugerah, termasuk Anugerah Seniman Negara pada tahun 2009,
Anugerah Seniman Veteran bagi Anugerah Bintang Popular Berita Harian dan Silver Crane Award" dalam Pesta Filem Asia Pasifik.

9. Beliau menerima pingat Darjah Datuk Paduka Mahkota Perak (DPMP) yang membawa gelaran 'Datuk' oleh Paduka Seri Sultan Perak pada tahun 1990.

10. Pada tahun 1999, Allahyarham menerima Ijazah Kehormat Sarjana Persuratan daripada Universiti Sains Malaysia. Pada tahun 2004, beliau menerima Ijazah doktor falsafah (PhD) daripada Universiti Utara Malaysia (UUM).

11. Pada tahun 1961, beliau berkahwin dengan seniwati Rahmah Rahmat dan dikurniakan seorang anak lelaki. Pasangan itu kemudian berpisah pada tahun 1963.

12. Allahyarham kemudian berkahwin buat kali kedua dengan Puan Sri Halijah Abdullah dan dikurniakan dua orang anak lelaki, Putera Hang Jebat dan Putera Hang Nadim.

BACA INI JUGA: Gambar-gambar Terakhir Selebriti Terkenal Dunia

Sumber: aa

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon