Wednesday, January 04, 2017

5 Sebab Air-Cond Compressor Kereta Rosak Dan Cara Mengurangkan Risiko Kerosakan

Loading...

Kenapa kompresor air-cond rosak dan bagaimana anda boleh mengelakkan duit anda melayang. Mungkin anda tidak dapatkan elak 100%, tetapi sekurang-kurangnya anda boleh mengurangkan risiko berlakunya kerosakan.

Air-Cond Compressor

Jom kita lihat perkara-perkara utama yang kita perlu berjaga-jaga tentang kompresor air-cond.

1. Kandungan Refrigerant (Gas) Yang Rendah

Apabila ada kebocoran dalam paip saluran refrigerant, kandungan gas akan berkurangan menyebabkan compressor anda terpaksa bekerja keras untuk mencapai suhu yang sejuk. Lama-kelamaan compressor akan rosak.

2. Kandungan Refrigerant (Gas) Yang Terlampau Tinggi

Jika sekiranya anda tidak bernasib baik terjumpa dengan mekanik yang kurang mahir, diisinya gas terlampau banyak mahupun tertukar jenis gas yang digunakan, maka terimalah duit anda melayang.

Pastikan anda rujuk kepada manual air-cond kereta atau rujuk kepada yang pakar.

3. Coil Kotor

Pernah tengok coil? Kalau anda pernah tengok air-cond kat rumah atau belakang peti ais, anda nampak besi warna gangsa atau keemasan.

Jika ianya sangat kotor, ianya tidak dapat berfungsi seperti biasa menyebabkan compressor anda juga terpaksa bekerja lebih kuat untuk menyejukkan sistem.

Lama-kelamaan compressor anda terlebih panas dan akhirnya rosak.

4. Masalah Litar/Komponen Elektrik

Yang ini seolah-olah silent killer. Kenapa ya? Yalah, bunyi macam kecil saja masalahnya kadang-kadang.

Contoh wiring putus, fuse terbakar dan lain-lain kerosakan elektrik tetapi impaknya anda kena tukar compressor. Fuh melayang duit.

Seeloknya carilah mekanik atau technician berpengalaman dan lakukan inspection atau servis secara berkala supaya kita dapat mengesan komponen-komponen yang mungkin rosak ataupun sudah rosak.

5. Kekurangan Lubricant

Jangan ingat enjin kereta saja ada lubricant. Compressor pun ada. Yang ini saya sendiri pun ambil ringan, maklumlah jarang dengar pula orang tukar lubricant compressor.

Yang pasti selepas beberapa tahun anda pakai kereta, anda mesti memeriksa kandungan lubricant compressor anda. Jika berkurangan maka silalah top up atau tukar sahaja lubricant baru.

Jika tanya kekerapan, susah nak cakap tapi bolehlah rujuk mana-mana technician yang jujur dan amanah tentang kekerapan menukar lubricant.

Kesimpulannya

Bagi mengelakkan duit anda melayang lagi banyak, maka lakukanlah servis secara berkala air cond kereta anda.

Ianya memerlukan sedikit usaha dan labur sedikit wang demi menjaga air cond compressor kereta anda daripada rosak. Yang pastinya harga tukar compressor memang mahal.

Akhirnya, rujuklah kepada mekanik atau technician yang amanah dan jujur berdasarkan pengalaman kawan-kawan ataupun review masyarakat awam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 5 Punca Utama Mengapa Kereta Anda Bergegar

Sumber: Thevocket

1 comments so far

Aku dari dulu macam dah alert, if berjalan jauh.. nak berhenti tidur rehat kat RnR.. kalo keta on air cond, mesti bukak tingkat sikit huhu.. ramai member aku berkata tak mungkin keracunan gas kalo keta baru huhu.. tapi tetap dah jadi habit, bukak tingkap sikit huhu

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon