Thursday, January 05, 2017

5 Pelaburan Terbesar Alibaba Sepanjang 2016


Tahun 2016 sememangnya merupakan tahun yang bersejarah buat Alibaba dan Jack Ma. Beliau lebih dikenali orang ramai berbanding sebelum ini, serta lebih banyak bekerjasama dengan syarikat yang terkenal di dunia.

Jack Ma

Dengan kepakaran beliau menguasai pasaran e-commerce, syarikat ini semakin mendapat perhatian orang ramai.

Selain itu, Jack Ma juga telah dilantik sebagai penasihat Kerajaan Malaysia melalui sektor ekonomi digital.

Alibaba nampaknya semakin berminat untuk menguasai pasaran global. Sepanjang 2016, pelbagai pelaburan kos besar yang telah dilaburkan Alibaba.

Berikut merupakan 5 pelaburan terbesar Alibaba sepanjang tahun 2016.

1. Ucar – $561 Juta USD

Ucar

Kami mulakan dengan pelaburan Alibaba paling kecil dalam senarai. Bermula dengan startup, syarikat Ucar ini menjalankan bisnes seumpama ‘Uber’ di China.

Pelaburan sebanyak $561 juta (~RM2.52 billion) ini bakal memberikan Alibaba sebanyak 10% share di dalam syarikat tersebut.

Pelaburan kepada syarikat Ucar ini merupakan pelaburan kedua Alibaba bagi industri ride-sharing di China selain daripada Didi Chuxing.

2. Magic Leap – $793 Juta USD

Magic Leap

Syarikat yang semakin meningkat naik ini berjaya mencuri hati Jack Ma. Untuk pengetahuan anda, Magic Leap merupakan sebuah syarikat yang membangunkan teknologi melibatkan augmented reality atau lebih dikenali dengan AR.

Kerjasama Magic Leap bersama Alibaba ini turut mendorong syarikat teknologi China menggunakan khidmat mereka.

Walaubagaimanapun, syarikat ini masih jauh dibelakang syarikat-syarikat besar seperti Microsoft.

Suntikan dana sebanyak $793 juta USD ini juga bakal memberikan Magic Leap untuk tampil lebih kompetitif.

3. Lazada – $1 Bilion USD

Lazada

Rasanya tidak perlu lagi untuk memperkenalkan syarikat yang semakin meningkat naik ini. Kaki shopping online mesti kenal sangat dengan syarikat ini.

Alibaba mula sedar kehadiran syarikat Lazada selepas syarikat ini berjaya menguasai pasaran ecommerce untuk untuk Asia Tenggara.

Pelaburan sebanyak $1 bilion USD (~RM4.49 billion) ini bakal memberi peluang buat Alibaba sebagai controlling stake di dalam Lazada.

Dengan pelaburan besar yang dibuat, dijangkakan Alibaba juga bakal lebih serius dengan e-commerce untuk pasaran Asia Tenggara.

4. Ele.me – $1.25 Bilion USD

Ele.me

Pelaburan kedua terbesar Alibaba nampaknya sebuah syarikat yang menawarkan servis penghantaran makanan.

Pelaburan sebanyak $1.25 bilion USD ini agak mengejutkan kami berikutan jumlahnya yang besar serta nama syarikat yang pada kami tidak begitu popular.

Dikatakan syarikat Ele.me ini berjaya menjadi pioneer di dalam servis yang ditawarkan serta turut mengambil pesanan daripada restoran-restoran yang diminta pelanggan.

Pelaburan besar daripada Alibaba ini bakal memberi akses buat Alibaba menguasai aplikasi Ele.me serta operasi anak syarikat Ele.me iaitu Koubei.

5. Didi Chuxing – $4.5 billion USD

Didi Chuxing
Tim Cook bersama President Didi Chuxing.

Tahun yang gemilang buat Didi Chuxing, ‘Uber’ versi China ini berjaya menjadi pilihan rakyat China berbanding Uber.

Selain itu, masalah syarikat Uber yang gagal beroperasi di beberapa wilayah di China turut menjadi advantage buat Didi Chuxing.

Dixi Chuxing telah dipilih sebagai syarikat yang menerima wang pelaburan tertinggi daripada Alibaba sebanyak $4.5 billion (~RM20.22 billion)

Syarikat ini juga turut menerima dana daripada Syarikat Apple sebanyak $1 billion USD.

Melihatkan kepada jumlah dana yang diterima, kami amat teruja untuk melihat perjalanan Didi Chuxing untuk mengembangkan bisnes mereka.

BACA INI JUGA: Billionaire Jack Ma Pernah Ditolak 30 Permohonan Kerja Termasuk KFC

Sumber: thevocket

2 comments

  1. Katanya tahun 2017, tahun ekonomi digital malaysia dan Jack Ma jadi penasihat.. lets see apa dia nak buat utk kemajuan ekonomi digital malaysia

    ReplyDelete
  2. sekarang kita kena rebut peluang untuk membuka syarikat ecommerce. Sekarang di Malaysia syarikat startups semakin berkembang dengan baik. Jangan lepaskan peluang untuk membina career masa hadapan negara ! :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon