Saturday, December 24, 2016

Gambar Fenomena Luarbiasa Salji Turun Di Gurun Sahara


Seorang jurugambar amatur telah berjaya merakamkan imej-imej luar biasa dan indah apabila gurun Sahara ditimpa salji pada 19 Disember lalu.

Sahara Desert Snow

Portal berita Huffington Post melaporkan, gurun yang luas dan terkenal dengan suasana tandus itu kali terakhir menerima fenomena seperti itu adalah pada kira-kira 40 tahun lalu.

Karim Bouchetata telah merakamkan gambar-gambar menarik itu Isnin lalu di sebuah pekan di Algeria iaitu Ain Sefra, yang terletak di kawasan pergunungan Atlas di sebelah utara gurun tersebut.

Sahara Desert Snow

Kejadian istimewa itu turut dikonhgsi seorang pengembara dan juga jurugambar, Zineddine Hashas.

Masing-masing menyiarkan penemuan tersebut dalam akaun Facebook masing-masing.

Dalam imej yang dirakamkan itu, lapisan nipis salji dilihat menyelaputi beting dan gumuk pasir, dan bertahan selama sehari. Di permukaan yang lebih curam pula, kesan jatuhan salji itu membentuk corak yang tersendiri.

Sahara Desert Snow

Fenomena salji terakhir di Ain Sefra dilaporkan berlaku pada tahun 1979, apabila ribut salji tiba-tiba berlaku hingga membuatkan penduduk setempat terpinga-pinga dan bergegas mencari tempat berlindung.

“Semua orang terpegun melihat salji turun di gurun. Ia amat jarang terjadi. Kejadiannya menakjubkan.

Sahara Desert Snow

“Semua orang terpesona melihat kesan tersebut dan begitu indah untuk diabadikan dalam gambar. Ia bertahan selama sehari sebelum mencair,” kata Bouchetata.

Ain Sefra yang kewujudannya bermula pada tahun 1881, merupakan pekan yang mewarisi sejarah warisan Perancis dan dikenali sebagai ‘Pintu Gerbang Gurun.

Sahara Desert Snow

Hamparan Gurun Sahara adalah gurun panas terbesar dunia yang meliputi negara-negara seperti Algeria, Chad, Mesir, Libya, mali, Mauritania, Maghribi, Niger, Sudan dan Tunisia.

Suhu panas keringnya secara purata adalah sekitar 32 darjah Celsius namun boleh melonjak sehingga menghampiri 50 darjah Celsius pada titik dan kitaran musim tertentu.

Sahara Desert Snow

Keluasannya adalah kira-kira 9 juta kilometer persegi, iaitu membentuk 31 peratus daripada Afrika.

Keluasan itu boleh dikira sebagai 11 juta kilometer persegi jika turut mengambil kira kawasan yang mengalami pemendakan tahunan kurang daripada 250 milimeter.

BACA INI JUGA: Bina Piramid Atas Arahan Makhluk Asing!

Sumber: AA

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon