Tuesday, October 25, 2016

Enam Maut, Hospital Sultanah Aminah Johor Terbakar Akibat Litar Pintas


Enam orang dipercayai maut selepas terperangkap dalam kejadian kebakaran di tingkat dua, Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Aminah (HSA) kira-kira jam 9 pagi tadi.

Hospital Sultanah Aminah TERBAKAR

Dalam kejadian itu, wad di tingkat dua bahagian selatan unit rawatan rapi (ICU) terbakar dan menyebabkan pesakit dipindahkan ke tapak berhimpun di perkarangan HSA .

Hospital Sultanah Aminah TERBAKAR

Difahamkan, enam mangsa yang maut adalah pesakit iaitu empat wanita dan dua lelaki manakala seorang pesakit melecur 80 peratus serta tiga kakitangan hospital sesak nafas akibat menghidu asap tebal.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Johor berkata, usaha memadamkan kebakaran dan menyelamat selesai dijalankan menjelang tengah hari.

Hospital Sultanah Aminah TERBAKAR

Menurutnya, sehingga pukul 10.20 pagi tadi, anggota Bomba dan Penyelamat masih sibuk memadamkan kebakaran.

Pekarangan HSA dipenuhi pesakit yang dipantau jururawat dan doktor di hospital itu.

Dipercayai Akibat Lintar Pintas

Hospital Sultanah Aminah TERBAKAR

Polis tidak menolak kemungkinan kejadian kebakaran di tingkat dua wad Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Aminah (HSA), di sini disebabkan litar pintas.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru, Asisten Komisioner Sulaiman Salleh berkata, kejadian dipercayai berlaku akibat litar pintas di wad ICU bahagian selatan bangunan hospital.

Hospital Sultanah Aminah TERBAKAR

Beliau bagaimanapun menjelaskan tiada unsur jenayah dalam kejadian itu namun siasatan rapi masih diteruskan bagi mengenal pasti punca kejadian.

“Siasatan awal mendapati kejadian ini berlaku akibat daripada litar pintas di wad ICU selatan,” katanya.

Hospital Sultanah Aminah TERBAKAR

Ketika kejadian, terdapat 28 pesakit dan 193 kakitangan hospital berada di bangunan utama hospital berkenaan berjaya diselamatkan dan dipindahkan ke kawasan selamat.

BACA INI JUGA: Wajah Ngeri Akibat Terbakar

Sumber: Mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon