Monday, September 05, 2016

Samsung Malaysia Akan Menggantikan Semua Galaxy Note 7 Pelanggan Tempatan


Setakat 1 September, sudah hampir 2.5 juta Galaxy Note 7 telah terjual seluruh dunia dan dilaporkan bilangan Galaxy Note 7 yang sudah mengalami letupan telah meningkat sebanyak 35 unit.

Samsung Galaxy Note7

Masalah ini merupakan masalah paling teruk pernah dialami telefon flagship selain daripada masalah #bendgate pada iPhone sebelum ini.

Tahniah buat Samsung Malaysia yang sangat responsif mengambil tindakan, pihak Samsung Malaysia telah mengeluarkan kenyataan rasmi, mengatakan mereka akan menggantikan semua Galaxy Note 7 untuk pelanggan tempatan.

Ia akan dilakukan pada minggu-minggu akan datang, dan pengguna yang telah membelinya boleh menghubungi Samsung Malaysia melalui talian 1-800-88-7799 untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai proses ini.

Memandangkan Samsung Galaxy Note 7 mengalami masalah yang serious, boleh dikatakan Samsung Galaxy S7 Edge masih dilabel sebagai ‘King of Android Phone’ manakala untuk kategori flagship dibawah paras harga RM2000, Oneplus 3 dan Huawei P9 merupakan pilihan yang baik.

Isu Samsung Note 7, 'rahmat' tersembunyi buat Apple?

iPhone 7

Susulan penghentian penjualan sementara telefon pintar Samsung Galaxy Note 7 gara-gara insiden bateri peranti itu yang dilaporkan meletup, nama pesaing terdekat Samsung, iaitu Apple, turut menjadi bualan.

Isu yang dihadapi oleh Samsung itu disebut-sebut oleh sesetengah pihak sebagai satu rahmat tersembunyi buat syarikat gergasi teknologi, Apple Inc.

Biarpun bukan sesuatu yang disengajakan, namun ramai melihat apa yang berlaku itu sebagai memberi manfaat kepada Apple, terutama sekali dengan kemunculan iPhone 7 yang dijangka akan dilancarkan pada 7 September.

Tetapi dalam masa yang sama, Apple juga tentunya turut merasakan tekanan dalam memastikan inovasi terbaharu mereka itu tidak akan mengalami masalah dan menepati selera pengguna semasa.

Jika sebelum ini ramai yang merasakan iPhone 7 akan 'membosankan' namun dengan kontroversi yang melanda Samsung, ramai pula yang tidak sabar untuk melihat apa yang bakal ditawarkan iPhone 7.

Pun begitu, portal CNBC News yang memetik kenyataan seorang penganalisis aplikasi, Daniel Newman, pula melaporkan, Apple tetap punya isu tersendiri yang perlu diselesaikan jika mahu produk terbaharu mereka itu bersaing dengan Samsung.

"Apa yang penting adalah apa yang ditawarkan telefon berkenaan, bukan jenamanya.

"Sistem operasi Android berjaya menarik perhatian kerana ia mampu memberikan pengguna apa yang diinginkan mereka.

"Jika iPhone 7 yang dijual dengan harga yang tinggi gagal memuaskan hati pengguna, ia tetap akan mempunyai masalah," kata Newman, seperti yang dipetik portal CNBC.

Apple akan mengadakan satu majlis khas di San Fransisco 7 September ini dan ia dijangka untuk melancarkan siri terbaharu iPhone.

BACA INI JUGA: Handphone Gergasi Paling Besar Di Dunia

Sumber: Thevocket | Astroawani | Sentiasapanas

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon