Sunday, September 11, 2016

Betul Ke Kita Perlu Cas Smartphone Selama 8 Jam Selepas Di Beli?


Benarkah kita perlu mengecas handphone atau smartphone selama 8 jam selepas dibeli sebelum boleh digunakan? Betul ke begitu?

Cas+Smartphone

Jujurnya, hidup tanpa smartphone zaman sekarang ni boleh diibaratkan seperti "katak bawah tempurung"

Ini kerana telefon bimbit dan gajet sudah menjadi sebahagian daripada hidup masyarakat masa kini.

Ada lagi ke orang yang tak pakai smartphone? Mungkin ada tapi hanya dalam bilangan yang kecil.

Bila dah pakai gajet, satu perkara yang amat dititikberatkan tentunya jangka hayat bateri. Memandangkan hampir setiap masa kita gunakan gajet, isu ini dilihat begitu penting sekali.

Malah, perkara pertama yang perlu kita lakukan selepas membeli gajet yang baru ialah mengecas gajet tersebut selama 8 jam. Tidak lebih dan tidak kurang.

Bila beli gajet baru, mesti kena cas 8 jam. Biasa dengar kan?

Alasannya bagi memastikan bateri yang digunakan itu tahan lebih lama sehingga bertahun-tahun dan tidak mudah rosak.

Namun begitu, satu persoalan timbul, "Adakah perlu untuk kita cas gajet yang baru dibeli selama 8 jam pada pengecasan pertama?"

Jawapan sebenarnya adalah, Tidak perlu! Tapi dulu Ya. Kenapa dulu Ya dan sekarang Tidak?

Dakwaan bahawa kita perlu mengecas gajet selama 8 jam pada pengecasan pertama adalah benar pada satu ketika dulu, apabila semua gajet menggunakan bateri jenis nikel kadmium.

Tetapi hari ini kita boleh mengecas telefon pintar (baru atau lama) dan komputer riba selama mana yang kita mahu. Tiada masalah juga untuk kita gunakannya sejurus selepas gajet tersebut dikeluarkan daripada kotak.

Biasanya, gajet yang baru dibeli mempunyai lebih kurang 60% cas bateri.

Ini disebabkan bateri nikel kadmium mempunyai "memory effect" yang bermakna, bateri ini akan mengekalkan kapasiti tertentu berdasarkan bagaimana ia telah dicas pada mulanya.

Bateri ini turut didatangkan dengan panduan/amaran untuk dicas sepenuhnya atau selama beberapa jam terlebih dahulu sebelum digunakan.

Kini, gajet didatangkan dengan sama ada bateri Li-Ion atau bateri Li-PO dan kedua-dua jenis bateri ini tidak mengalami sindrom "memory effect".

Sebab itulah smartphone, laptop, tablet, atau apa jua jenis gajet zaman sekarang boleh terus digunakan tanpa perlu dicas sehingga penuh pada pengecasan pertama.

Meskipun begitu, kita tak boleh tunggu sehingga bateri gajet hampir habis (katakan di bawah 10%) untuk dicas semula pada penggunaan pertama

Cas semula apabila bateri telah turun pada paras 40% kerana ini akan meningkatkan jangka hayat bateri dan menjadikannya lebih tahan lama.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

Sumber: Says

1 comment

  1. http://madey09.blogspot.my/2016/09/404-page-could-not-be-found_11.html
    entri saya pgi tadi, sejak semalam 404 paparan blog SP. mybe komputer saya ada masalah, sda ok. Blog SP selalu saya baca, so sedih jika berlaku not found 404.
    Selamat hari raya haji kio ompinai

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon