Sunday, August 14, 2016

Penemuan Luarbiasa Katak Hidup Dalam Batu!


'Ulat dalam batu pun boleh hidup' - pepatah yang biasa orang guna sebagai motivasi diri bila bercakap pasal hidup yang serba kekurangan.

'Mysteries of The Unexplained'

Mungkin selepas membaca artikel ini, anda boleh menukar pepatah tadi kepada yang lebih ekstrem seperti, 'Katak dalam batu pun boleh hidup, okey!'

Berdasarkan kajian rasmi yang dibuat, terdapat lebih 90 kes yang direkodkan berkenaan penemuan haiwan amfibia ditemui masih hidup di dalam bongkahan batu, seakan disaluti.

40 kes dari rekod itu melibatkan amfibia seperti katak, kodok dan yang paling mendapat perhatian ialah artikel yang telah disiarkan di dalam majalah Reader's Digest, 'Mysteries of The Unexplained'.

Dalam kebanyakan kes, katak tersebut ditemui diruang dalam batu yang dipenuhi cecair lendir dan biasanya ditemui dalam keadaan yang sangat pucat dan berwarna putih.

Selepas beberapa minit didedahkan kepada udara, amfibia ini dilihat kembali hidup dan biasanya menjadi aktif sebelum bertukar warna kelabu dan mula mengalami kesukaran untuk bernafas.

Dalam kebanyakan kes, haiwan itu biasanya cuma dapat bertahan selama 24 jam hingga 72 jam sebelum mati.

Tapi, terdapat beberapa pihak yang mendakwa haiwan malang itu dapat terus hidup jika segera dimasukkan ke dalam kolam yang segar airnya.

Logiknya, cerita tentang katak yang termakam dalam batu ini mungkin kedengaran tidak masuk akal.

Namun, sebenarnya bahagian yang paling menakjubkan dalam kejadian ini adalah, proses pembentukan batu memakan proses yang sangat lama, hanya terbentuk selepas beribu mahupun berjuta tahun.

Andaian yang boleh dibuat adalah, mungkin amfibia ini memasuki lumpur lembut untuk mengelakkan bencana besar.

Dan dalam suasana sekeliling yang terdedah kepada air yang tinggi kadar mineralnya, telah mengakibatkan lumpur tadi bertukar menjadi batu, sebelum akhirnya ditemui kini.

Bayangkan jika dinosaur juga ada kebolehan macam katak?

BACA INI JUGA: Luarbiasa! Lelaki Yang Mampu Memusingkan Kepala 360° Darjah!

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon