Aug 18, 2016

'Kita Bukannya Kalah, Hanya Tidak Memenangi Emas'

Saya dan Yilyn Chan membawa selembar bendera besar ke kedai mamak berhampiran rumah dan semasa saya sedang bersusah payah menaikkan bendera, seorang Uncle datang menolong saya.

Goh Liu Ying
Goh Liu Ying.

Saya juga telah membawa 20 bendera mini untuk dikongsikan bersama penyokong-penyokong lain kerana saya pasti kedai ini akan penuh.

Ketika edaran, sewaktu bendera tinggal sedikit, seorang lagi Uncle memanggil saya. Ketika saya menyerahkan bendera, Uncle itu berkata, “I love Malaysia.”

Walaupun kami (dan seluruh rakyat Malaysia) tidak dapat meraikan kejayaan emas, sebenarnya kita telah menang dalam banyak perkara.

Sukan sepatutnya menyatukan kita. Terutamanya sebagai sebuah negara.

William Cheah

Saya bertanya kepada diri sendiri apakah perkara yang menyebabkan seorang yang tidak pernah dikenali menolong saya. Ataupun seorang asing menyerlahkan patriotismanya kepada orang asing lain.

Saya bertanya kepada diri sendiri berapa ramaikah di antara kita menyatakan penghargaan terhadap Malaysia secara terbuka pada zaman ini? Dengan penuh rasa bangga?

Saya rasa kita patut melakukannya, dengan lebih kerap. Mungkin peristiwa ini adalah satu peringatan buat kita semua.

Saya bertanya kepada diri sendiri berapa kerap kita menyokong warga Malaysia yang lain tanpa mempersoalkan soal bangsa dan agama?

Atau menerima perwakilan daripada our fellow countrymen hanya semata-mata mereka adalah yang paling layak di antara kita.

William Cheah

Tidak. Malam ini kita tidak kalah. Cuma, kita hanya tidak memenangi Emas. Tetapi kita semua memenangi peluang untuk menjadi satu pada saat itu.

Terima kasih #TeamMalaysia. Berbanyak-banyak terima kasih kepada Goh dan Chan.

Kamu berdua membuat kami berasa gembira. Kamu membuat kami menjadi satu.

Ditulis oleh: William Cheah

BACA INI JUGA: 'Kita Semua Di Politikkan Untuk Membenci Antara Satu Sama Lain'

Sumber: Thevocket

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon