Tuesday, July 05, 2016

Siapa Nama Sebenar Abu Bakar As-Shiddiq?


Nama Abu Bakar As-Shiddiq r.a. sebenarnya adalah sebagai gelaran kepada beliau sahaja.

Abu Bakar As-Shiddiq.jpg
Gambar hiasan.

Nama lengkap Abu Bakar As-Shiddiq r.a. adalah 'Abd Allah ibn 'Uthman ibn Amir ibn Amru ibn Ka'ab ibn Sa'ad ibn Taim ibn Murrah ibn Ka'ab ibn Lu'ai ibn Ghalib ibn Fihr al-Quraishi at-Tamimi'.

Abu maksudnya bapa, Bakar maksudnya dengan segera. Beliau dinamakan sedemikian kerana beliau masuk Islam dengan segera, mendahului yang lain.

Kemudian, Ash-Siddiq, maksudnya yang amat membenarkan.

Ini kerana Abu Bakar As-Shiddiq r.a. sentiasa membenarkan semua pengalaman dan ajaran yang dibawa Nabi Muhammad SAW terutamanya dalam peristiwa Israk-Mikraj.

Ada yang berkata bahawa Abu Bakar digelar “As-Shiddiq” kerana ketika terjadi peristiwa Israk-Mikraj, orang-orang kafir mendustakan kejadian tersebut, sedangkan Abu Bakar membenarkannya!

Allah SWT telah mempersaksikan persahabatan Rasulullah SAW dengan Abu Bakar dalam Al-Qur`an, iaitu dalam firman-Nya, “…sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada sahabatnya, `Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita.’” (QS at-Taubah: 40)

Aisyah, Abu Sa’id dan Ibnu Abbas dalam menafsirkan ayat ini mengatakan, “Abu Bakarlah yang mengiringi Nabi dalam gua tersebut.”

Allah juga berfirman, “Dan orang yang membawa kebenaran dan membenarkannya, mereka itulah orang-orang yang bertakwa.” (Az-Zumar: 33)

Al-Imam adz-Dzahabi setelah membawakan ayat ini dalam kitabnya al-Kabaa`ir, beliau meriwayatkan bahawa Ja`far Shadiq berkata, ”Tidak ada perselisihan lagi bahawa orang yang datang dengan membawa kebenaran adalah Rasulullah, sedangkan yang membenarkannya adalah Abu Bakar. Masih adakah keistimeaan yang melebihi keistimewaannya di tengah-tengah para shahabat?”

Semoga memberi manfaat..

BACA INI JUGA: Pahala Siapakah Sebanyak Bintang Dilangit?

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

  1. info yg penting ttg sahabat Nabi. para radiallahu'an. tq SP. selamat hari raya ~ niamun akublues

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon