Monday, July 11, 2016

Penculikan Terbaru Di Lahad Datu, Tiga Rakyat Indonesia Diculik!


Tiga warga Indonesia dipercayai diculik lima lelaki bersenjata di Lahad Datu, lewat malam Sabtu, kes penculikan terbaharu yang menggemparkan dunia.

Kumpulan-Abu-Sayyaf

Kesemua mangsa dipercayai diculik dari sebuah kapal tunda kira-kira pukul 11.40 malam Sabtu, 9 Julai 2016.

Pada 20 Jun lalu, tujuh anak kapal warga Indonesia diculik kumpulan Abu Sayyaf di Laut Sulu.

Abu Sayyaf merupakan kumpulan militan yang terkenal dengan kegiatan penculikan warga asing serta menuntut wang tebusan yang tinggi.

Pada April lalu kumpulan tersebut turut menculik empat rakyat Malaysia di perairan sama tetapi kesemua mangsa dibebaskan bulan lalu.

Anak Osama bin Laden Mahu Teruskan Perjuangan

Hamza bin Laden

Sementara itu, anak lelaki pemimpin kumpulan al-Qaeda, Osama bin Laden memberi amaran akan membalas dendam ke atas Amerika Syarikat kerana membunuh bapanya.

Menurut mesej audio yang dimuat naik dalam talian, Hamza bin Laden berikrar akan meneruskan perjuangan global kumpulan militan berkenaan di AS dan negara sekutunya.

Menurut Kumpulan Perisikan SITE, rakaman selama 21 minit itu bertajuk ‘Kami Semua Osama. Kami akan terus menyasar dan menyerang kamu di negara kamu dan di seluruh dunia.”

“Ia adalah tindak balas terhadap penindasan ke atas penduduk Palestin, Afghanistan, Syria, Iraq, Yaman, Somalia dan wilayah Islam lain yang tidak berupaya melawan penindasan kamu,” kata Hamza.

“Tindakan ini bukan untuk Osama, tetapi sebagai membalas dendam bagi pihak mereka yang mempertahankan Islam.”

Osama dibunuh sekumpulan komando Amerika Syarikat di tempat persembunyian di Pakistan pada 2011 dan ia adalah tamparan hebat terhadap kumpulan militan yang melakukan serangan 11 September tahun 2001.

BACA INI JUGA: Dulu Hero Bantu CIA Bunuh Osama, Kini 'Mereput' Dalam Penjara!

Sumber: mStar/Reuters/BH

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon