Wednesday, July 27, 2016

Cuepacs Bantah Skim Pencen Baharu, Penjawat Awam Perlu Bayar Sendiri!


Cuepacs membidas cadangan pemansuhan skim pencen sedia ada yang mana penjawat awam sendiri perlu membuat sumbangan ke dalam tabung persaraan Kumpulan Wang Persaraan (KWAP).

Pencen+Bakal+Dimansuh

Menurut Cuepacs, KWAP tidak berhak membuat keputusan itu kerana hak penjawat awam dijamin Perlembagaan.

Ketua Pegawai Eksekutif KWAP, Datuk Wan Kamaruzaman Wan Ahmad dipetik akhbar TheSun membayangkan cadangan itu di mana penjawat awam menyumbang sendiri ke dalam KWAP, sama seperti pekerja swasta yang menyumbang ke dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Wan Kamaruzaman dilaporkan berkata skim pencen semasa penjawat awam yang dipanggil ‘manfaat pasti’ agak sukar untuk dikekalkan dan alternatif yang ada ialah skim jenis KWSP yang digelar ‘sumbangan pasti’.

Menerusi skim sekarang penjawat awam tidak perlu membuat caruman sendiri sebaliknya ia dibayar oleh majikan termasuk badan berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Ianya membolehkan mereka mendapat separuh daripada gaji terakhir untuk seumur hidup setelah bersara pada usia 60 tahun, dan terus disumbangkan kepada pasangan selepas mereka meninggal dunia.

Skim pencen sedia ada membuatkan kerajaan menanggung liabiliti sehingga RM300 bilion malah Perdana Menteri Najib Razak pernah mengakui ianya sukar dikekalkan untuk jangka panjang.

Menerusi skim ‘sumbangan pasti’ kerajaan dapat mengurangkan bebanan bagi liabiliti pencen yang sentiasa bertambah, jelas Wan Kamaruzaman.

KWAP yang beroperasi di Cyberjaya, mengendalikan operasi pencen penjawat awam setelah kesemua jabatan pencen awam yang sebelum ini berada di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) diserap di bawahnya sejak November 2015.

Selain itu pengubahsuaian yang dibuat ke atas Akta Dana Persaraan 2007 awal tahun lepas turut menyaksikan KWAP mengambil alih operasi pembayaran pencen bulanan kepada 700,000 pesara kerajaan.

BACA INI JUGA: Kenapa Kerajaan Beriya-iya Menyertai TPPA? Kenapa Kita Bantah?

1 comment

  1. Akibat salah urus , rakyat yg bekerja dgn kerajaan menjadi mangsa sistem salah urus ini.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon