Monday, June 27, 2016

Tak Boleh Bergerak Selepas Terima Vaksin


Seorang kanak-kanak berusia 4 tahun dari Kampung Kuala Darak, Baling, masih tidak mampu bergerak secara normal selepas dipercayai menerima suntikan vaksin beberapa tahun lalu.

Nor Nasrin.jpg
Nor Wahida mendukung Nor Nasrin sambil menunjukkan laporan suntikan vaksin.

Ibunya, Nor Wahida Abu Hassan, 27, berkata, anaknya, Nor Nasrin Nafisah mengalami masalah berkenaan selepas diberikan suntikan kali ketiga pada usia tiga bulan.

Menurutnya, pada hari sama anaknya disuntik, Nor Nasrin tidak berhenti menangis dari pagi hingga malam.

“Bulan pertama dan kedua anak terima suntikan seperti biasa, tapi lepas suntikan kali ketiga tiba-tiba keadaannya jadi tak normal.

“Dia selalu menangis dan nak buang air besar pun susah,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, sebelum melahirkan anak bongsu daripada tiga beradik itu, doktor ada memaklumkan kandungannya bermasalah.

“Sebelum Nasrin lahir doktor ada maklumkan anak dalam kandungan bermasalah di bahagian kepala, tapi Alhamdulillah dia lahir macam bayi normal. Fizikal dia sempurna,” katanya.

Nor Wahida berkata, selepas mendapati anaknya masih kerap menangis pada hari kedua selepas disuntik, dia bersama suami membawa Nor Nasrin ke hospital kerajaan untuk melakukan pemeriksaan.

“Bila bawa jumpa doktor, jawapan yang diterima bayi kami tak ada sebarang masalah, cuma saya disaran tukar jenis susu anak.

"Tapi dah tukar susu pun keadaannya masih sama, berbulan-bulan dia kerap menangis tanpa sebab, keadaan dia juga macam kena tarik, susah nak bernafas.

“Sejak dari itu memang saya trauma la nak bagi suntikan kat anak lagi,” katanya.

Menurut Nor Wahida, selepas kejadian itu dia hanya mendapatkan rawatan tradisional.

Tidak lama selepas itu, anaknya dibawa untuk diperiksa di klinik swasta, namun mereka dimaklumkan tiada rawatan sesuai dapat dilakukan.

“Doktor klinik swasta itu maklumkan masalah penyakit anak perlu dibawa ke hospital kerajaan, doktor itu juga ada maklum yang anak kami bakal mengidap penyakit lain.

“Tapi saya dan suami tak berani bawa anak ke klinik dan hospital kerajaan, takut juga keadaan anak yang perlu dibedah,” katanya.

Nor Wahida berkata, fungsi tubuh anaknya itu akhirnya menjadi tidak normal apabila tulang tangan dan kakinya didapati lembut.

“Nak merangkak macam bayi lain pun tidak boleh. Sekarang ini umur Nasrin nak masuk 4 tahun, tapi fizikalnya macam kanak-kanak 2 tahun,” katanya.

Nor Nasrin kini hanya bergantung dengan minum susu biasa.

BACA INI JUGA: Yahudi Perancang Perang Dunia Pertama!

Sumber: SH

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon