Tuesday, April 12, 2016

Tabung Haji Dedah Penyebar Fitnah Isu RM30,000 'Diambil' PTPTN!


Viral sejak semalam, sekeping gambar yang mendakwa duit simpanan seorang mahasiswi di Tabung Haji sebanyak RM30,000, lesap diambil Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tanpa sebarang notis.

Penipu Isu Tabung Haji

Benda yang nyata bersifat fitnah itu mencetuskan pelbagai reaksi netizen di media sosial.

Gambar screenshot mesej perbualan antara mangsa dan bapanya yang dimuat naik di laman Facebook mula tersebar pantas sehingga menerima perkongsian melebihi 3,000, tidak sampai 24 jam dimuat naik.

“Abah, kakak nak beritahu abah, duit Tabung Haji kakak dah hilang RM30,000. Bila diselidik dengan Tabung Haji, PTPTN ambil.

"Tak apa, mungkin ada hikmah dan rezeki lain yang Allah nak bagi. Abah dan mak titipkan doa buat kakak, abang dan Husna di sini ya.

“Kakak belum kerja lagi, sambung belajar master syariah. PTPTN bertindak kasar. Bila call PTPTN, mereka kata kakak dah bayar RM30,000.

"Itu pun sebab kakak kemas kini buku Tabung Haji. Kalau tak, tak tahu sebab surat tak sampai,” katanya seperti di dalam perbualan whatsApp tersebut.

Rata-rata netizen mempersoalkan dakwaan itu benar atau semata-mata fitnah bagi memburukkan imej perbadanan tersebut.

Penipu Isu Tabung Haji [2]

Merujuk kepada gambar perbualan berkenaan, Tabung Haji tampil mengeluarkan kenyataan penafian mengenai dakwaan itu.

Menerusi laman Facebook rasmi mereka, pihak Tabung Haji memuat naik gambar memaparkan mesej penuh perbualan yang turut memaparkan pemilik nombor 019-3311238 yang tertera nama, Ahmad Rodzi.

“Merujuk kepada mesej pendebitan sejumlah wang dari akaun simpanan Tabung Haji bagi membayar pinjaman PTPTN yang tersebar di media sosial, segala maklumat yang disebarkan itu adalah tidak benar dan berunsur fitnah.

“Tabung Haji ingin menegaskan bahawa tiada sebarang usahasama di antara TH dengan pihak PTPTN,” kata Pengurus Besar Komunikasi Korporat Tabung Haji.

Kenyataan terbaru Tabung Haji itu sekaligus menafikan dakwaan PTPTN menganiaya peminjam seperti yang tersebar di media sosial.

Inilah gaya fitnah yang menyebarkan perkara yang membuakkan kemarahan orang ramai sedangkan tidak ada bukti untuk menyokong dakwaan mereka itu sebenarnya.

Namun, ramai di kalangan anggota masuarakat kita merendahkan tahap pemikiran sendiri dengan menelan penipuan seperti ini tanpa merujuk kepada sumber yang sah.

BACA INI JUGA: Menjana Dosa Multi Level Marketing Melalui WhatsApp!

Sumber: Mynewshub.cc

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon