Sunday, August 09, 2015

'Membeli' Pengalaman Akan Membuat Kita Rasa Lebih Bahagia!


Kebanyakan kita terburu-buru mengejar kebahagiaan. Ada yang berpendapat kebahagiaan merupakan petunjuk terbaik terhadap kesihatan kita. Lebih bahagia bermakna lebih sihat. Semua orang pun nak gembira!

Happy

Tapi apa cara yang boleh kita guna untuk capai kebahagiaan yang selama ini kita cari?

Salah satu andaian paling popular orang ramai tentang macam mana nak buat diri sendiri bahagia adalah dengan membeli objek atau barangan fizikal yang kita idamkan.

Ramai yang memberi alasan barangan yang dibeli itu akan membuat kita rasa bahagia kerana ia akan bertahan lama.

Sebab itulah ramai orang lebih suka beli kereta yang hebat, fancy gadgets seperti iPhone 6, dan barang-barang material lain, semata-mata untuk bagi hati puas. Kita juga tak boleh duduk senang kalau tengok orang lain lebih up-to-date daripada kita.

Jadi, untuk buat diri sendiri happy, kita pun akan beli barang yang kita suka.

Memang kita akan happy selepas kita beli barang yang kita nak. Tapi sebenarnya, kegembiraan itu tak akan bertahan lama.

"Salah satu musuh kebahagiaan adalah penyesuaian atau adaptation," kata Dr Thomas Gilovich, seorang profesor psikologi di Universiti Cornell yang telah mengkaji soal wang dan kebahagiaan selama lebih dua dekad.

"Kita membeli barangan material untuk membuat kita bahagia, dan kita berjaya. Malangnya, kegembiraan itu hanya bertahan untuk seketika.

"Biasalah, benda baru memang akan nampak menarik pada mulanya. Tetapi bila kita dah menyesuaikan diri dengannya, kegembiraan yang kita peroleh itu akan pudar perlahan-lahan."

Jadi, daripada membeli iPhone terkini atau BMW baru, Gilovich menggalakkan kita untuk lebih membelanjakan wang pada pengalaman seperti melakukan aktiviti luar, belajar kemahiran baru, atau pergi melancong.

Penemuan Gilovich adalah sintesis kajian psikologi yang dijalankan oleh beliau dan pengkaji lain ke dalam paradoks Easterlin, yang mendapati bahawa wang memang mampu membeli kebahagiaan, tetapi hanya sehingga ke satu tahap

Bagaimana penyesuaian menjejaskan kebahagiaan, misalnya, diukur dalam satu kajian yang meminta orang ramai untuk memberitahu tentang tahap kebahagiaan mereka selepas membeli barangan material, dan selepas membelanjakan wang pada pengalaman.

Pada mulanya, kebahagiaan mereka pada kedua-dua "pembelian" ini berada di kedudukan yang lebih kurang sama. Tetapi lama-kelamaan, kepuasan terhadap barangan material yang dibeli menurun, manakala kepuasan mereka membelanjakan wang pada pengalaman meningkat.

Objek fizikal, walaupun kita boleh simpan untuk jangka masa yang lama, ia tak semestinya akan membuat kita bahagia selamanya. Kepuasan yang kita kecapi biasanya hanya untuk jangka masa yang singkat sahaja.

Realitinya, pengalaman once-and-done yang kita peroleh dari pergi ke konsert, melakukan aktiviti lasak, atau masuk kelas diving sebenarnya lebih berharga dan membahagiakan.

Konsepnya terbalik. Barang yang kekal lama tak memberi kegembiraan berpanjangan. Manakala pengalaman yang singkat memberi kebahagiaan yang bertahan lebih lama dalam diri seseorang.

Inilah yang Gilovich tekankan tentang penyesuaian atau adaptation. Setelah kita menyesuaikan diri dengan barangan yang kita beli, kegembiraan kita akan pudar dan menjadi sebahagian perkara yang normal semula.

Kemudian, kita akan cari barangan yang lebih baru untuk ditukar ganti. Proses ini akan berulang sampai bila-bila.

Berlainan pula jika dipandang dari sudut pengalaman. Semakin banyak wang yang kita belanjakan pada pengalaman, semakin banyak kemahiran yang akan kita dapat, menjadikan kita seorang yang lebih baik daripada semalam.

"Segala pengalaman yang dikutip adalah sebahagian yang lebih besar dalam diri kita sendiri berbanding barangan material yang kita beli," kata Gilovich.

"Tak salah kalau kita benar-benar suka pada sesuatu material. Tak salah juga kalau kita fikir bahawa barang tersebut adalah sebahagian daripada identiti kita."

"Tetapi hakikatnya, pengalaman itulah yang benar-benar menjadi sebahagian daripada diri kita. Diri kita yang sekarang ini merupakan jumlah dari pengalaman dan ilmu yang kita kutip selama ini," katanya lagi.

Satu kajian yang dijalankan oleh Gilovich juga menunjukkan, jika kita mempunyai pengalaman masa lalu yang memberi kesan negatif, penilaian kita terhadap pengalaman itu akan bertukar kepada positif pada masa depan

Contohnya, mungkin kita ada pengalaman buruk yang memalukan atau yang menakutkan kita pada masa lalu. Tapi bila kita ceritakan pengalaman kita itu kepada orang lain, ia boleh bertukar menjadi bahan lucu yang membuat kita ketawa. Kenangan yang kita simpan itu juga boleh kita jadikan sebagai bahan character building yang tidak ternilai buat diri sendiri.

Lucu

Pengalaman yang dikongsi juga lebih mengeratkan hubungan kita dengan orang lain jika dibandingkan dengan perkongsian material.

Contohnya, kita akan lebih rasa connected dengan seseorang yang pernah pergi menyelam di Pulau Sipadan daripada seseorang yang memiliki barangan elektronik canggih yang sama seperti kita.

"Kita peroleh pengalaman secara langsung dalam perjalanan hidup. Selepas detik itu berlalu, ia menjadi sebahagian daripada cerita-cerita bahagia yang kita kongsikan antara satu sama lain," ujar Gilovich.

Kajian juga mendapati kita lebih cenderung atau lebih suka membandingkan material daripada pengalaman.

Soalan seperti "Awak pakai BMW series yang keberapa?" atau "Beraga harga phone awak?" atau "Awak duduk rumah banglo ke teres?" adalah antara soalan-soalan popular yang sering kita tanya orang lain untuk tujuan perbandingan.

"Kecenderungan untuk menyesuaikan diri dengan golongan atasan biasanya lebih ketara dari segi material yang kita beli daripada pengalaman yang kita ada. Maklumlah, orang lebih suka nampak kaya harta berbanding kaya pengalaman," kata Gilovich.

Kadang-kadang, kita akan rasa cemburu melihat orang yang tinggal di hotel lima bintang atau yang terbang kelas pertama.

Tetapi, sifat cemburu itu akan hilang sekelip mata kerana perkara itu juga tidak sama sekali menjamin percutian mereka lebih bagus daripada kita.

BACA INI JUGA: 10 Filem Terbaik Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Berjaya

Sumber: Says

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon