Tuesday, October 08, 2013

Google Bakal Beli Blackberry?


Reuters melaporkan bahawa Google antara syarikat yang merancang membeli sebahagian atau keseluruhan Blackberry, di samping syarikat lain seperti Cisco dan SAP.

Google Blackberry

Kedengaran seperti berita yang baik untuk Google, bergantung kepada apa yang mereka inginkan daripada Blackberry dan berapa banyak mereka ingin belanja.

Mungkin peminat tegar Blackberry di luar sana kurang bersetuju (ada ke lagi peminat), tetapi Blackberry boleh dikatakan syarikat yang sudah retak menunggu belah, dan mungkin Google tidak akan berhasrat berbelanja besar $5-$7 billion membeli syarikat termasuk pekerjanya yang sedang menunggu mati itu sesudah membeli Motorola pada harga $12.5 billion sebelum ini dan belum pun mendapat sebarang keuntungan dari situ.

Mungkin Google lebih berminat untuk membeli patent dan pengguna BBM daripada Blackberry pada harga $2 billion. Blackberry mempunyai patent yang sangat bagus, mungkin lebih bagus daripada Motorola atau Nokia. Blackberry boleh dikatakan “bapa” kepada smartphone moden sebelum iPhone.

Sebuah lagi patent yang dimiliki Blackberry setelah mereka membeli Certicom adalah elliptic curve cryptography (ECC). Ini dikatakan teknologi yang sangat penting untuk masa hadapan kerana NSA pun turut melesenkan teknologi ini.

Komuniti cryptography turut bersetuju bahawa mereka perlu bertukar kepada ECC yang juga membolehkan forward secrecy (bermaksud meng-encrypt setiap sesi browser dengan kekunci baru, supaya sekiranya sesiap mendapat kunci terbaru, mereka masih tidak boleh decrypt sesi lama) tanpa perlu banyak penukaran prestasi.

Google berkemungkinan membeli teknologi itu dan menjadikannya public domain gar keselamatan laman web dapat terjaga sekiranya patent ini jatuh ke tangan yang salah.

Tak lupa, BBM yang mempunyai 80 juta pengguna, dan sekiranya Google mendapatkannya, pengaruh Google akan lebih meluas kerana BBM masih digunapakai di kebanyakan negara-negara membangun.

QNX juga merupakan antara sistem OS yang paling stabil dan lancar, dan akan menjadi aset kepada Google dengan pembelian ini.

Perjanjian ini mungkin akan dilengkapkan dalam sebulan dua ini kalau semua berjalan lancar. Kita tunggu dan lihat.

Sumber: Pcmamak.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon