Monday, May 11, 2020

Kelapa Sawit Terlalu Berjaya Punca Sekatan EU


Pengeksportan kelapa sawit yang meningkat secara mendadak adalah punca Kesatuan Eropah (EU) bercadang untuk menyekat komoditi itu kerana ia terlalu berjaya, bukan sebaliknya. Industri sawit Malaysia hanya mendominasi 10% pasaran dunia dahulu, tetapi kini ia mencecah 60 peratus.

EU sekat Kelapa Sawit

Ini bermakna, kelapa sawit telah naik begitu cepat, menyebabkan negara-negara EU menjadi takut yang pada anggapan mereka jika tidak dihadkan, mungkin dalam 10 tahun lagi kelapa sawit akan mendominasi 80 peratus.

Sebenarnya sawit adalah mangsa kepada kejayaan sendiri, menjadi punca dan alasan yang digunakan untuk sekatan.

Pada 17 Januari 2018 lalu, 429 anggota Parlimen Eropah menggesa penyingkiran minyak sawit daripada program biodiesel menjelang 2021 kerana ia menyebabkan kemusnahan hutan, manakala biofuel berasaskan minyak sayuran lain seperti minyak soya dan minyak biji sesawi boleh terus digunakan sehingga 2030.

China, EU dan India merupakan 3 pasaran utama bagi minyak sawit Malaysia.

Pada tahun 2017 lepas, 2 juta tan metrik atau 15% daripada eksport minyak sawit Malaysia bernilai RM10.3 bilion dieksport ke EU.

Tidak dinafikan negara jiran mengalami jerebu teruk pada 2015 menyebabkan ahli Parlimen EU bimbang serta menyasarkan industri kelapa sawit.

Bagaimanapun, Malaysia sudah berjanji akan memelihara alam sekitar dengan 60 undang-undang berkaitan yang berkuat kuasa ketika ini.

Malaysia telah membuat deklarasi bahawa 50% tanah akan terus menjadi hutan dan telah mematuhi komitmen, walaupun ia satu cabaran besar.

Bantahan EU bukanlah perkara baharu kerana tindakan sama pernah berlaku 15 tahun lalu.

Dulu serangan EU adalah berkaitan dengan isu kesihatan, namun seperti yang kita maklum, tuduhan bahawa minyak sawit tidak sihat, punca sakit jantung, tetapi semua itu dibuktikan salah.

Malah, sawit dibuktikan ada mengandungi vitamin A, vitamin E, tiada asid lemak dan tiada kolestrol dan sekarang serangan telah berubah yang menyentuh dari segi kemampanan dan alam sekitar pula.

Mentega Lebih Mencemari Alam Sekitar

Kesatuan Eropah (EU) perlu mengharamkan pengeluaran dan eksport mentega negara anggotanya kerana pelepasan karbon komoditi itu adalah 10 kali ganda lebih tinggi daripada minyak kelapa sawit.

Jika EU membenarkan pengharaman minyak kelapa sawit berdasarkan pelepasan karbon, ia harus mengharamkan mentega yang 10 kali lebih mencemari alam sekitar.

Satu tan pengeluaran mentega menghasilkan 23.8 tan karbon dioksida tetapi penanaman kelapa sawit yang menghasilkan satu tan minyak kelapa sawit hanya mengeluarkan 2.3 tan karbon dioksida.

Pengeluaran mentega adalah 10 kali lebih tercemar daripada minyak sawit, dan jika menggunakan logik mereka, negara pengimport perlu mengharamkan mentega dari EU dan EU juga harus mengharamkan pengeluaran mentega dan eksportnya.

Undian yang dibuat Parlimen EU untuk mengharamkan minyak sawit kerana mendakwa ia menghasilkan karbon yang tinggi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: fmt

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon