Tuesday, February 04, 2020

PPSMI Telah Terbukti Gagal, Kenapa Perlu Di Perkenalkan Semula?


Keputusan melaksanakan semula pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), sangat bertentangan dengan aspirasi Pendidikan nasional dan akan merosakkan tahap pendidikan anak bangsa, terutamanya pelajar luar bandar.

PPSMI Terbukti Gagal

Telah terbukti sebelum ini pencapaian dalam peperiksaan merudum dan banyak pembaziran berlaku apabila perbelanjaan untuk melaksanakan PPSMI tidak mendatangkan kebaikan.

PPSMI telah pun berlalu pada 2002-2010, dan telah banyak meninggalkan kesan buruk kepada tahap pencapaian para pelajar.

Kajian yang dibuat oleh UPSI pada 2009 merekodkan kemerosotan sehingga 80 peratus di sekolah kebangsaan dan di sekolah menengah sehingga program ini dibatalkan pada 2010.

Tun Mahathir memperkenalkan program pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) pada tahun 2003.

Namun, dasar itu tidak popular, termasuk di kalangan parti pembangkang ketika itu termasuk PKR.

Ia kemudiannya dibatalkan pada 2011 yang menurut menteri pendidikan ketika itu, Muhyiddin Yassin, program berkenaan menyaksikan ramai pelajar di luar bandar kandas dalam sains dan matematik.

Namun, ini dipertikaikan oleh beberapa pihak, yang mendakwa keputusan berkenaan telah bertambah baik di bawah PPSMI.

Pada tahun 2016, kerajaan memperkenalkan pula Program Dwi-Bahasa, di mana sekolah-sekolah tertentu mempunyai pilihan sama ada untuk mengajar sains dan matematik dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris.

SOALAN UNTUK TUN MAHATHIR

Sementara itu, Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, telah mengemukakan beberapa persoalan asas berkenaan pengumuman Tun Mahathir mengenai program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Pertama:

Wajarkah seorang pemangku menteri pendidikan mengumumkan suatu dasar sepenting PPSMI tanpa terlebih dahulu dibincang di dalam kabinet?

Kedua:

Manifesto PH menggariskan satu dasar iaitu perdana menteri tidak boleh memegang jawatan lain selain jawatan perdana menteri itu sendiri.

Suka saya ingatkan Mahathir menarik diri daripada jawatannya sebagai menteri pendidikan pada awal-awal pembentukan kabinet lagi, iaitu selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei 2018.

Selaku perdana menteri ketujuh, Mahathir pada ketika itu faham bahawa memegang dua jawatan serentak bercanggah dengan janji Manifesto PH.

Ketiga:

Rakyat tidak bising-bising sangat apabila Mahathir mengambil alih memangku jawatan yang ditinggalkan Dr Maszlee Malik selepas ahli parlimen Simpang Renggam itu meletak jawatan.

Saya sendiri bersangka baik bahawa Mahathir akan memangku jawatan sepenting itu sekadar sementara waktu sahaja.

Namun, saya tidak sangka dalam keadaan bersifat sementara itu maka seorang pemangku menteri pendidikan boleh dengan mudah secara bersendirian mengumumkan dasar PPSMI dihidupkan semula selepas ia dimansuhkan pada 2010.

Bukan sahaja Mahathir selaku perdana menteri tidak berbincang mengenainya dalam kabinet, malah mengapa beliau juga tidak berbincang isu tersebut dalam Majlis Presiden PH?

Keempat:

Sebagai seorang ahli parlimen PKR, suka saya mengingatkan sekali lagi bahawa pendirian parti selama ini ialah menentang dasar PPSMI.

Rakyat bangun dan turun ke jalan raya untuk menentang dasar PPSMI. Rakyat juga dan menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Akhirnya, menteri pendidikan kerajaan BN ketika itu - Muhyiddin Yassin - mengumumkan bahawa dasar PPSMI ditamatkan.

Kelima:

Akhirnya saya ingin bertanya: Wajarkah seorang perdana menteri - yang bersetuju untuk turun dari jawatannya dalam tempoh terdekat ini sesuai dengan janji menjelang PRU ke-14 lalu dan kini hanya memangku jawatan menteri pendidikan - mengumumkan dasar yang telah ditolak oleh majoriti rakyat?

Tidakkah pengumuman Mahathir berkenaan PPSMI bukan sahaja akan menyusahkan PH menghadapi rakyat dalam PRU ke-15 nanti?

Lebih daripada itu, saya melihat tindakan Mahathir bersifat membelakangkan dasar tanggungjawab bersama para menteri dan juga kepemimpinan PH.

Ramai menteri penting dalam kerajaan PH ketika ini - termasuk yang menjaga keselamatan negara - adalah mereka yang berada bersama-sama rakyat di jalan raya sejak sebelum PRU pada 2008 bagi membantah perlaksanaan PPSMI.

Sepuluh tahun kemudian - iaitu pada 2020 - Mahathir ingin menghidupkan semula PPSMI?

Budaya Keilmuan di Jerman

Jika minat pun tidak, apa gunanya tahu istilah sains dalam bahasa Inggeris. Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

Di Jerman, bahasa Jerman digunakan secara menyeluruh untuk urusan rasmi dan juga tidak rasmi, dalam industri, pendidikan dan pengurusan.

Lazimnya, perbualan dalam soal keilmuan antara sesama pakar, pakar dengan pelajar dan juga sesama pelajar dibuat dalam bahasa sendiri, melainkan jika ada orang yang tidak memahami bahasa itu yang turut serta.

Secara kasar, bahasa Inggeris mereka tidaklah jauh lebih hebat berbanding di Malaysia.

Sering kali mereka terlupa suatu istilah dalam bahasa Inggeris ketika berbual dalam bahasa itu.

Namun, mereka tetap meneruskan komunikasi dengan menterjemah secara terus perkara itu tanpa mengetaui istilahnya dalam bahasa Inggeris.

Ini menunjukkan mereka tetap menggunakan bahasa ibunda untuk memikirkan konsep-konsep asasi dalam bidang masing-masing.

Pada masa yang sama, ia menunjukkan bukan satu masalah besar jika tidak tahu suatu istilah dalam bahasa Inggeris. Konsep dan makna istilah lebih penting berbanding istilah itu sendiri.

Terjemahan mereka terhadap konsep-konsep yang kompleks boleh dikatakan sangat rapi, menunjukkan pemahaman dan pengetahuan mereka secara umum terhadap konsep tersebut.

Jangan beri alasan bahawa mereka tiada masalah untuk menterjemah kerana sudah "terkedepan".

Mereka masih berusaha keras dalam penterjemahan istilah kerana banyak istilah ilmu dalam bahasa Inggeris adalah daripada rumpun bahasa Roman (misalnya Latin) walaupun bahasa Inggeris adalah dalam rumpun bahasa Jermanik.

Dalam konsep "compute" atau hitung seperti disebut di atas, orang Jerman menggunakan kata kerja "rechnen" (kira) sebagai kata dasar, bukannya meminjam daripada terbitan bahasa Latin, "compute", seperti yang dilakukan bahasa Inggeris.

Melihat contoh dinamika bahasa Indonesia, jiran kita, didapati kemajuan bahasa mereka semakin jitu.

Malah, ramai sarjana luar dan orang dari Eropah yang ke sana untuk belajar dan beradaptasi dengan bahasa Indonesia, sekali gus berintegrasi dengan budaya tempatan.

Ini kerana rakyat Indonesia percaya dan mengakui pentingnya identiti dipertahankan.

Dengan subetnik yang begitu rencam, mereka tetap bersatu dalam identiti ini: Bhinneka Tunggal Eka.

Jika kerajaan sendiri ragu-ragu dengan identiti negara sendiri, siapa lagi yang boleh diharapkan?

Penutup

Tiada alasan untuk menganggap bahasa Melayu tidak boleh menjadi bahasa Ilmu. Ia bukan masalah boleh atau tidak, tetapi hendak atau tidak.

Pada masa sama, tiada sebab untuk mengatakan pengajian STEM dalam bahasa Inggeris boleh meningkatkan perkembangan sains dan teknologi di Malaysia.

Penggunaan bahasa selain ibunda boleh menghancurkan minat palajar terhadap STEM.

Kita berharap Tun Mahathir untuk tidak bertindak tanpa merujuk suara-suara lain. Berilah peluang agar suara sarjana, penulis, ibu bapa dan rakyat Malaysia untuk didengar sebelum melaksanakannya.

Berilah kepercayaan kepada rakyat sendiri? Apakah semangat sidang umum (sesi town hall) telah mati?

Berilah hujah dan sebab, sama ada secara teori mahupun empirik. Rujuklah kajian yang sudah dibuat agar suatu pandangan itu boleh dibahaskan sebelum dilaksanakan.

Jika sejak awal pandangan dan kajian ini disudutkan, semua usaha terhadap kajian itu hanyalah ibarat hujan jatuh ke pasir.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon