Sunday, January 19, 2020

Cara Atasi Masalah Faraj Kering Demi Kebahagiaan Rumahtangga


Faraj kering adalah masalah umum yang dialami wanita terutama mereka yang sedang menempuh fasa menopaus namun, dalam keadaan tertentu masalah vagina atau faraj kering turut dialami wanita muda walapun pasangan baru berkahwin.

Faraj Kering
Gambar hiasan.

Lazimnya, dinding vagina diselaputi lendir jernih yang bertindak sebagai pelincir.

Masalah Hormon Estrogen

Hormon seks seperti estrogen membantu mengekalkan cecair berkenaan dan memastikan lapisan vagina sentiasa sihat, tebal dan elastik.

Ketika menopaus, penurunan kadar estrogen mengurangkan bilangan lembapan sedia ada dan menjadikan vagina menipis serta kurang elastik.

Namun, penurunan hormon ini juga boleh berlaku disebabkan melahirkan anak, menyusu badan, rawatan radiasi atau kemoterapi, pembedahan membuang ovari dan penggunaan ubatan antiestrogen bagi merawat fibroid dalam rahim atau endometriosis.

Penyakit Autoimun

Punca lain bagi masalah vagina kering juga boleh disebabkan oleh gangguan autoimun yang menyerang sel yang menghasilkan kelembapan dalam badan, alahan, kerap mencuci faraj dengan sabun atau bahan tertentu dan diabetes.

Wanita yang mengalami masalah kekeringan vagina akan mendapat simptom seperti pedih, gatal-gatal, rengsa, sakit ketika hubungan seks (dyspareunia), kerap kencing dan mudah mendapat jangkitan saluran kencing.

Faktor penurunan kadar estrogen mempengaruhi hampir semua masalah vagina kering.

Ini kerana, estrogen adalah hormon wanita yang berfungsi supaya vagina kekal sihat, membekalkan bahan pelincir semula jadi, memberikan keanjalan dan kadar keasidan.

Oleh itu, kadar estrogen yang menurun mengganggu fungsinya dan menyebabkan berlaku ciri-ciri vagina atrofi.

Selain pertambahan usia, kadar estrogen juga boleh menurun akibat mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok dan pengambilan alkohol serta mengalami tekanan atau kemurungan.

Kurang Rangsangan

Masalah lain adalah kurangnya rangsangan sebelum melakukan seks, emosi wanita kurang stabil, pernah mengalami seks yang menyakitkan pada masa dulu atau trauma lampau seperti gangguan atau serangan seksual.

Kesemua ini boleh menjadi punca faraj kering tanpa mengira usia seorang wanita.

Tidak Gembira

Menerusi kajian yang dijalankan terhadap wanita di Malaysia mendapati, masalah kekeringan vagina mempengaruhi kualiti hidup mereka.

Dua pertiga daripada responden mengalami impak fizikal dan emosi apabila mencatat 73 peratus bagi tekanan emosi, 72 peratus emosi tidak stabil, manakala 62 peratus mengalami keletihan melampau akibat daripada keadaan ini.

Setiap seorang daripada dua responden pula didapati mengalami masalah kualiti ikatan perhubungan dengan pasangan masing-masing iaitu sebanyak 69 peratus, kurang keyakinan (55 peratus) dan masalah kesihatan secara kesuluruhan (55 peratus).

Kajian yang sama juga mendedahkan bahawa, tiga daripada lima responden yang mengalami masalah kekeringan vagina mendapatkan rawatan iaitu sebanyak 58 peratus.

Menurut tinjauan yang dijalankan oleh Durex terhadap 1,200 wanita di UK, 73% daripada jumlah ini mengatakan bahawa seks adalah menyakitkan.

Satu pertiga wanita juga menyatakan kesakitan ini akan menjejaskan libido mereka sementara 1 daripada 10 wanita menegaskan ia akan menjejaskan hubungan mereka bersama pasangan.

Maksudnya, suami anda tidak akan bahagia dan mungkin berisiko curang dengan wanita lain!

Tinjauan itu turut menjelaskan puncanya adalah disebabkan oleh faraj yang kering semasa melakukan hubungan intim.

Untuk pengetahuan anda, kira-kira 20 hingga 40 peratus wanita berusia lingkungan 17 hingga 50 tahun akan mengalami masalah ini.

Statistik ini menunjukkan bahawa bukan wanita lanjut usia sahaja yang akan mengalaminya. Mengejutkan, bukan?

Rawatan Klinikal

Tiga kaedah rawatan yang paling lazim digunakan adalah produk pembersih dalaman wanita (31 peratus), pelincir berubat (20 peratus) dan gel berubat (16 peratus).

Malangnya, penggunaan produk terbabit boleh memudaratkan masalah kekeringan vagina kerana faktor kekurangan pelembab kulit.

Kajian ini juga mendapati hanya 10 peratus responden berpuas hati dengan kaedah rawatan yang mereka guna selama ini.

Ramai wanita tidak sedar mereka mengalami masalah kekeringan vagina dan kurang pengetahuan mengenai impak masalah ini dalam kehidupan mereka tanpa mengambil kira faktor umur.

Kesihatan bahagian intim wanita masih dianggap panting dalam kalangan wanita pelbagai usia di negara ini.

Oleh itu, perbincangan terbuka mengenai perihal masalah kekeringan vagina dan kaedah perawatan yang sesuai dapat membantu mempertingkatkan kualiti hidup wanita Malaysia.

Sementara itu, masalah kekeringan vagina dialami ramai wanita, tetapi hanya sedikit yang mendapatkan rawatan doktor.

Memang masalah kekeringan vagina menjejaskan kebanyakan wanita, walaupun mereka selalunya tidak mengetengahkan isu ini ketika menemui doktor.

Namun, jika masalah ini menjejaskan kualiti hidup terutama dalam hubungan bersama pasangan, pertimbangkan untuk bincangkan dengan doktor.

Salah Beli Gel Pelincir

Bagi kebanyakan wanita, rumusan berasaskan gel yang sering digunakan untuk merawat vagina kering didapati tidak sesuai kerana faktor kekurangan kesan lipid yang memberi kelembapan dan kelegaan pada kulit.

Terdapat juga segelintir wanita yang mengambil jalan mudah mengatasi masalah vagina kering apabila kerap mencuci bahagian keintiman dengan produk pencuci bersabun.

Mereka menggunakan pencuci dengan haruman, buih mandian atau deodoran yang menghilangkan bau.

Sebenarnya, ia tidak digalakkan kerana lebih cenderung mengundang bakteria vagina berikutan amalan terbabit menghilangkan bakteria pelindung semula jadi.

Dan lagi, kebanyakan produk mencuci alat sulit tidak dirumus untuk digunakan di bahagian dalaman sekali gus merawat masalah vagina kering.

Penggunaan produk pencuci alat sulit ini disyorkan sekali sehari kerana memadai menggunakan air biasa untuk cucian kerap.

Malah, ada juga segelintir wanita yang menggunakan krim pelembap kulit biasa bagi merawat kekeringan vagina dan ia adalah salah.

Tidak kurang juga yang menggunakan minyak pati, tetapi ia masih tidak merawat masalah utama kerana minyak ini lebih sesuai dipakai pada kawasan luaran vagina malah, segelintir minyak pati juga mempunyai elemen alahan.

Kebanyakan wanita dengan masalah vagina kering biasanya datang ke farmasi bagi mendapatkan ubat untuk merawat gatal-gatal atau pedih tanpa menyedari ia adalah tanda-tanda kekeringan vagina dan menyebabkan mereka menggunakan ubatan atau produk yang tidak sesuai.

Kami Ada Penyelesaian Masalah Faraj Kering Yang Telah Terbukti Berkesan!

Krim pelembap Love Kiss Cream adalah produk yang telah terbukti dan sangat luarbiasa untuk merawat masalah kekeringan faraj kerana ia boleh digunakan tanpa sebarang kesan sampingan terhadap produk kesihatan yang lain.

Ia juga tidak membawa sebarang gangguan hormon dan sesuai digunakan di dalam dan bahagian luar vagina.

Masalah vagina kering dengan penggunaan krim ini terbukti berkesan dan sangat unggul mengatasi krim lain! Anda tidak perlu percaya, tetapi anda sepatutnya mencuba dengan segera.

Baca sini; Love Kiss Cream: Gel Pelincir Tahan Lama Suami Isteri

Ikhtiarlah sebelum terlambat!

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon