Monday, June 24, 2019

Senarai 41 Penerima Wang 1MDB Di Dedahkan SPRM


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membuat permohonan lucut harta terhadap 41 responden di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001.

41 Penerima Wang 1MDB

Ketua Pesuruhjayanya, Latheefa Koya berkata, permohonan itu melibatkan nilai RM270 juta daripada dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Kita telah mengenal pasti 41 sama ada individu atau entiti yang telah dijadikan responden dalam permohonan yang telah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan akan bermula pada 25 Jun, 10 Julai, 24 Julai dan 31 Julai.

“41 responden yang disenaraikan termasuklah daripada pihak-pihak berkaitan parti UMNO yang melibatkan nilai RM212 juta dan selebihnya adalah yayasan-yayasan, syarikat-syarikat dan sebagainya,” katanya pada sidang media Ibu Pejabat SPRM.

Beliau turut memberitahu, wang yang diterima responden itu datang daripada akaun bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Jumlah permohonan lucut harta bernilai RM270 juta itu adalah jumlah terbesar sekaligus menjadi sejarah bagi kes AMLA di negara ini sehingga kini.

“Semua responden yang disaman ini telah didapati melanggar undang-undang kerana menerima wang daripada akaun Najib,” katanya.

Pada masa sama, Latheefa menjelaskan bahawa, Najib dan ahli perniagaan kontroversi, Jho Low tidak disenaraikan dalam permohonan lucut hak itu.

“Bagi kes saman ini, semua responden tidak melibatkan warga asing dan hanya individu tempatan.

“Tapi kami percaya selepas fail saman ini lebih banyak lagi responden akan dikesan dalam jejak wang ini. Semua wang responden yang berjaya diperolehi kelak akan diserahkan semula kepada kerajaan,” katanya.

Berikut merupakan senarai 41 penama yang didedahkan SPRM:
  1. Ibrahim Awang Ismail
  2. Kasitah Gaddam
  3. Ismail Abd Muttalib
  4. Hasan Malek
  5. Sim Sai Hoon
  6. Abdul Manan Ismail
  7. Pertubuhan Kebajikan Dakwah Islamiah Malaysia (PEKIDA)
  8. Akademi Pemuda
  9. Parti Bersatu Rakyat Sabah
  10. Yayasan Permata Malaysia
  11. Yayasan Tun Hussein Onn
  12. UMNO Kelantan
  13. UMNO Bahagian Pekan
  14. Gerakan Belia Gagasan 1Malaysia
  15. MCA Pahang
  16. Sarawak United People’s Party
  17. Wanita MCA
  18. Liberal Democratic Party (LDP) Sabah
  19. Yayasan PBAKM
  20. Binsabi Sdn Bhd
  21. Rayhar Travels Sdn Bhd
  22. K&Z Enterprise Sdn Bhd
  23. IPG Mediabrands Sdn Bhd
  24. Media Edge CIA (M) Sdn Bhd
  25. Hattatex Trading
  26. Jakel Trading
  27. Jakel Trading Sdn Bhd
  28. Perano Sdn Bhd
  29. AGA Touch (M) Sdn Bhd
  30. Habib Jewels Sdn Bhd
  31. Naza Quest Auto Snd Bhd
  32. UMNO Selangor
  33. UMNO Pahang
  34. UMNO Kedah
  35. UMNO Johor
  36. Barisan Nasional Bahagian Johor Bahru
  37. UMNO Sabah
  38. Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu
  39. Bustari Yusuf
  40. Yayasan Penyelidikan Transformasi
  41. Yayasan Rahah

Pasukan Khas Dapatkan Wang 1MDB

Sebuah pasukan petugas khas baharu akan ditubuhkan di bawah Pusat Governans, Integriti dan Anti-Rasuah (GIACC) bertujuan mendapatkan semula aset-aset berkaitan kes penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di luar negara bernilai hampir AS$5 bilion (RM20.74 bilion).

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Azam Baki berkata, pasukan khas itu juga akan mendapat kerjasama Pusat Jenayah Kewangan Nasional (NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Pejabat Peguam Negara memandangkan proses mendapatkan aset itu di luar negara lebih rumit.

"SPRM dapat kenal pasti aset-aset yang perlu kita dapatkan semula daripada luar negara sahaja dan pasukan tugasan khas ini perlu kerana ini merupakan satu tugas yang agak rumit.

"Jadi, kita dalam perbincangan dengan pihak-pihak berkenaan dan kita sedang berusaha mengesan pergerakan aliran wang selain berbincang mengenai hal perundangan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas sidang akhbar berhubung tindakan undang-undang terkini 1MDB di ibu pejabat SPRM.

Mengulas lanjut, Azam berkata, aset-aset itu dikenal pasti bukan sahaja di Amerika Syarikat malah di beberapa buah negara luar lain, namun beliau tidak menamakan negara tersebut.

"Negara luar lain ada proses perundangan tertentu yang perlu dipatuhi dan ini yang perlu kita bincang dengan mereka.

"Kita tidak boleh menggunakan undang-undang di negara ini dalam mendapatkan semula aset-aset itu," katanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon