Thursday, May 09, 2019

6 Fakta Kenapa Perlu Tinted Kereta Yang Ramai Tidak Tahu


Janganlah hanya memasang tinted hitam di kereta anda bagi tujuan kecantikan semata-mata untuk menginginkan warna yang gelap tetapi tidak memikirkan soal kesihatan dan keselamatan. Dari segi kesihatan anda perlu menambahkan fungsi yang menghalang sinaran UV manakala untuk fungsi keselamatan anda perlu menambahkan fungsi yang membuatkan cermin anda sukar retak atau lambat pecah jika berlaku kecelakaan.

Fungsi Tinted Kereta
Gambar hiasan.

Jadi, kami ingin berkongsi tentang pemasangan tinted yang betul, berkualiti dan baik untuk keselamatan dan kesihatan anda.

Berikut adalah 6 sebab kenapa anda perlu memasang tinted gelap pada kereta.

1. Pemanduan yang lebih baik

Dengan pemasangan tinted hitam atau gelap pada cermin kereta akan dapat melindungi pemandu dan penumpang dari silau sinaran cahaya matahari yang sangat terik terutamanya di Malaysia.

Tinted hitam juga amat penting terutamanya buat pemandu yang mempunyai masalah rabun silau.

2. Perlindungan privasi

Pemasangan tinted gelap juga dianggap untuk perlindungan privasi, sekiranya mempunyai barangan berharga yang tanpa anda sedari tertinggal di dalam kereta.

Pencuri tidak akan menyedari adanya barang berharga di dalam kenderaan kerana keadaan cermin gelap yang agak sukar dilihat.

3. Mencegah dari sinaran UV

Di dalam beberapa tahun penggunaan, cat kereta juga akan menjadi pudar dan retak, disebabkan oleh tindak balas cahaya matahari yang mempunyai sinaran UV yang amat berbahaya yang mampu masuk ke dalam kereta yang tidak dipasang tinted.

Namun, anda juga perlu tahu bahawa pemasangan tinted gelap tidak dapat menghalang sinaran UV, kerana ia hanya untuk aksesori kecantikan dan keselamatan.

Anda perlu menambah fungsi yang bertujuan menghalang sinaran UV bagi pemasangan tinted.

4. Ketahanan cermin lebih baik

Sekiranya kereta terlibat dengan kemalangan melakukan pemasangan tinted yang baik pada cermin hadapan keretanya, cermin tersebut tidak akan pecah berkecai tetapi cermin hanya retak dan ia akan minimumkan kecederaan kepada pemandu dan penumpang.

Jadi, amat penting untuk anda memasang tinted beserta fungsi keselamatan bagi meminimumkan kecederaan.

5. Suasana redup dalam kereta

Pemasangan tinted yang betul mampu mengurangkan haba masuk ke dalam kereta seterusnya tidak akan membuat anda berasa sangat panas.

6. Mengekalkan kesihatan pemandu

Pemasangan tinted gelap yang berkualiti juga akan mampu menangkis sinaran UV daripada masuk terus ke dalam kereta kerana sinaran ini amat berbahaya kepada kesihatan.

Contoh Pilihan Tinted Kereta Terbaik

American Standard Window Film iaitu ASWF's Dimension XVX70 adalah tinted gelap yang menggunakan teknologi Seramik. Ianya mempunyai spesifikasi seperti di bawah dengan tambahan ciri keselamatan.

Window Film Performance Data:
  • Light Transmission 35%
  • Solar Energy Rejected 53%
  • Infra Rejection 85%
  • U/V Rejected 99%
  • Visible Light Reflectance
  • Interior 13%
  • Exterior 13%

Harga? Anda bolehlah berkunjung dan tanya sendiri di bengkel yang ada membuat pemasangan.

Fakta Tinted Kereta

Mungkin ada di antara pemilik kereta menganggap semua tinted adalah sama. Asalkan cermin gelap, pasti kepanasan dapat dikurangkan.

Faktanya, bukan semua filem cermin gelap sama. Jika anda menggunakan filem penapis haba berkualiti rendah, efek warna akan cepat luntur selain tidak tahan lama.

Apa salahnya melabur sedikit untuk mendapatkan filem cermin lebih berkualiti. Filem penapis haba dengan ketebalan 4 mil atau 6 mil sudah cukup.

Cara Penjagaan Tinted Kereta Yang Betul

Bagaimana cara menjaga filem penapis haba supaya tahan lebih lama? Jawapannya, kewujudan pelbagai teknologi terkini, kebanyakan pengeluar sudah berani memberikan jaminan antara 5 hingga 10 tahun dan anda tidak digalakkan mengguna bahan cucian kuat ketika mencuci kenderaan.

Mencuci tingkap kereta dengan air biasa sudah mencukupi. Apa yang penting, kain pengelap kereta mesti bebas habuk kerana ia berpotensi menyebabkan kesan calar pada filem.

Jadi, anda mesti mengelak dari menggunakan kain pengelap yang terlalu kotor.

Kadangkala, calar tinted berpunca dari proses penggunaan dan keadaan sesebuah kenderaan akibat geseran pada getah disebabkan proses menaik dan menurunkan tingkap kuasa.

Ia bukan disebabkan kecacatan tinted seperti warna luntur, paparan cermin menjadi kabur atau terdapat buih.

Bagi anda yang sedang tercari-cari tinted terbaik penapis haba, kami harap artikel ini dapat membantu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: ienaeliena

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon