Wednesday, December 13, 2017

Apa Sebenarnya Kisah Urban Legend?

Maksud sebenar Urban Legend iaitu kisah yang disampaikan pada masa kini yang asalnya tidak jelas dan tiada bukti atau buktinya sangat lemah, disebarkan secara spontan dalam pelbagai bentuk dan sering kali mengandungi unsur-unsur humor, moral atau menakutkan.

Apa Sebenarnya Kisah Urban Legend?
Gambar hiasan.

Misalnya, adakah buaya hidup di kota New York atau ini hanya sebuah kisah legenda urban? Disebut juga mitos urban.

Bagaimana ciri-ciri Urban Legend?

Urban legend berupa sebuah cerita yang didengar dari mulut ke mulut atau tulisan yang diterima melalui email, laman sosial atau faks dan sebagainya.

Semuanya memiliki ciri-ciri tertentu yang umum dan boleh dikenali bentuknya.

1. Lihat bentuk informasi yang sampai kepada anda. Adakah cerita tersebut mempunyai bahagian awal, tengah dan akhir? Adakah ia memiliki 'punch line' seperti humor? Kalau ya, bererti itu urban legend.

2. Perhatikan adakah kisah itu diceritakan SEAKAN-AKAN nyata. Seringkali empunya urban legend memulakan dengan kalimat, "ini kisah benar..."

3. Cari kalimat-kalimat seperti, "ini benar-benar terjadi pada rakan kepada rakan saya" (atau "isteri teman sekerja" atau "anak pembantu rumah saudara saya" dll.)

4. Pernahkah anda mendengar kisah yang sama lebih dari sekali dari sumber yang berbeza-beza, dengan tokoh-tokoh dan kisah yang sedikit berlainan? Mungkin ini urban legend.

5. Adakah ada bukti yang menunjukkan bahawa cerita yang anda dengar adalah palsu untuk mempercayainya.

6. Adakah kisah itu kelihatannya "too good to be true", terlalu teruk atau terlalu lucu sekalipun benar? Kalau ya, kemungkinan urban legend dan mungkin tidak benar.

7. Periksa buku-buku dan laman web atau blog tentang urban legends untuk memastikan adakah cerita tersebut tersenarai di sana

Kisah Urban Legend

Pada suatu malam sepasang suami isteri membawa kereta di suatu lebuh raya. Suatu ketika, kereta itu rosak. Dengan lampu yang masih menyala, kereta itu diletakkan di bahu jalan.

Suami pergi ke hutan berhampiran, ke sungai mencari air. Sebelum pergi dia berpesan kepada isterinya supaya tidak keluar dari kereta walau apapun yang terjadi dan tunggu sehingga dia pulang.

Habis berpesan suami terus membuka pintu kereta dan keluar.

Lama sungguh! Si isteri terus sabar menanti. Tuk! Tuk! Tuk! Seperti ada sesuatu mengetuk-ngetuk di atas bumbung kereta.

Kemudian, datang seorang penunggang motosikal, memandu perlahan, mendongak ke atas bumbung kereta. Kemudian dia terus memecut laju motosikalnya.

Bunyi ketuk mengetuk makin kuat di atas bumbung kereta. Apa yang sudah berlaku? Kenapa penunggang motosikal itu melarikan diri?

Malam terus membangkitkan kesunyiannya. Tanpa bunyi cengkerik. Cukup sunyi. Sesekali terdengar bunyi ketukan di atas bumbung kereta. Si isteri tetap tabah menanti kepulangan suaminya…

Ya, si suami sudah lama pulang, tetapi tanpa badan. Kepalanya, berada di atas bumbung kereta itu.

Apa sebenarnya yang terjadi? Si isteri pengsan dan hanya sedar keesokan pagi apabila ditemui oleh peronda lebuhraya.

Fakta dan Mitos

Mungkin anda pernah mendengar cerita ini diceritakan oleh rakan-rakan anda ataupun abang-abang senior time dok kat asrama dulu dan ada banyak variasinya cerita ini.

Tapi, dari mana datang sumbernya? Adakah kisah di atas adalah benar ataupun imaginasi orang sahaja.

Sebenarnya, kemungkinan sekali cerita ini datang dari Amerika Syarikat seawal tahun 1964 dari salah seorang pelajar di University of Kansas dan tidak dapat dibuktikan sama ada apa yang diceritakannya itu adalah benar atau tidak.

Cerita ini mungkin timbul dari kes sebenar dan berubah mengikut imaginasi pencerita dan semakin lama menjadi semakin menakutkan.

Memang ada kes yang direkodkan tentang kematian di lebuhraya seperti di atas, tapi tak adalah teruk seperti di atas.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Misteri Menyeramkan Lagenda Tingkat 13!

sumber: creepy-bl

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon