Wednesday, February 03, 2016

Kritik 1MDB Punca Sebenar Mukhriz Disingkir?


Datuk Seri Mukhriz Mahathir menyifatkan penyingkirannya selaku menteri besar Kedah berpunca daripada kritikan lantangnya terhadap skandal membabitkan perdana menteri berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan wang derma RM2.6 bilion.

Datuk Seri Mukhriz Mahathir

Dalam pengumuman peletakan jawatannya hari ini, Mukhriz berkata, isu-isu yang dibangkitkan tersebut merupakan alasan sebenar beliau disingkirkan.

"Sesungguhnya alasan sebenar tindakan ini diambil ke atas saya ialah kerana kritikan yang saya suarakan terhadap perdana menteri seperti yang beliau sendiri akui.

"Kritikan yang dimaksudkan adalah mengenai skandal 1MDB dan wang derma RM2.6 bilion dan meningkatnya bebanan sara hidup rakyat akibat GST (cukai barang dan perkhidmatan)," katanya pada sidang media di Wisma Darul Aman pagi ini lapor The Malaysian Insider

Sementara itu menurut Malaysiakini, Mukhriz juga telah ditawarkan jawatan Timbalan Menteri oleh Najib agar melepaskan jawatan Menteri Besar Kedah, namun beliau menolaknya..

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata usaha untuk menyingkirkannya sebagai menteri besar Kedah tidak akan mendiamkan beliau daripada mengkritik isu sumbangan RM2.6 bilion dan 1MDB.

"Tetapi sekarang saya rasa merdeka dan bebas dan tidak akan berdiam diri," katanya.

Ketika ditanya adakah beliau akan bersara daripada politik, Mukhriz berkata: "Tidak, ia darah daging saya. Jika rakyat masih mahukan saya, saya akan teruskan.

Beliau juga memberitahu sidang media di pejabat pentadbiran negeri di Wisma Darul Aman bahawa beliau menolak tawaran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk jawatan timbalan menteri.

BN Bakal Hilang Pengundi Muda?

Pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, situasi yang melanda Umno Kedah hari ini membuatkan orang muda di negeri itu tersinggung.

“Saya rasa memang ada kemungkinan besar berlaku keadaan itu (hilang sokongan pengundi muda). Sebelum ini pun kita lihat sambutan terhadap Mukhriz ketika hadir ke stadium berjumpa ramai orang muda dan kita tahu dulu masa PRU13, apabila dia umum sebagai menteri besar, ada berlaku ‘swing’ yang agak besar dalam kalangan pengundi muda yang menyokong BN ketika itu.

Mohd Azizuddin turut mengakui di Kedah tiada pemimpin yang dapat menandingi ketokohan yang ada pada anak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad itu, buat masa ini.

“Mukhriz pun kita tahu bukan sepenuhnya pengaruh dia yang mendapat sokongan...pengaruh bapanya juga mainkan peranan yang kuat. Jadi, kalau pemimpin yang lain nak naik, mungkin mengambil masa juga untuk mencapai tahap Mukhriz.

“Sebab pemimpin muda selalunya, dalam kajian sebelum ini, kecenderungan pengundi muda akan menyokong calon muda.” katanya.

Menurutnya lagi, pemimpin lain perlu mencari mekanisme yang unik untuk menarik golongan muda selain meneruskan pendekatan yang diamalkan Mukhriz selama ini.

“Mukhriz tidak menonjolkan diri, dalam berpakaian pun biasa sahaja, pergi pasar malam, masuk dalam masyarakat untuk jumpa orang, media sosial juga digunakan, tapi pendekatan dia lebih banyak bersemuka, jumpa orang di bawah.

“Jadi, rakyat ini mahukan perhatian. Jika ada pemimpin bagi perhatian, mereka sukalah. Jadi, itu kelebihan yang ada pada Mukhriz. Orang lain kena buat begitu jugalah, mungkin ada cara yang lebih menarik untuk menarik orang di peringkat bawah. Mereka kena fikir mekanisme untuk tarik orang muda dan saya rasa orang muda akan tertarik jika kena caranya,” katanya.

“Mukhriz ketika itu berada di taraf populariti yang begitu tinggi disebabkan oleh pembawaan beliau itu sendiri dan juga pembaharuan yang cuba dibawa oleh beliau.

"Itu yang menyebabkan BN berjaya menumbangkan Pas. jadi, sebahagian sokongan itu dari orang muda.”

BACA INI JUGA: 'Malaysia Antara 10 Negara Paling Rasuah Di Dunia' Tun Mahathir

Sumber: Darisungaiderhaka/Sinarharian

4 comments

  1. Habis...hilang satu...naik satu isu...politik oh politik...

    ReplyDelete
  2. politik penuh dengan cabaran..kena hadapi dengan tenang

    ReplyDelete
  3. Mukhriz kena terima keputusan ini memandangkan beliau sudah hilang sokongan daripada majoriti ADUN Kedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mainan politik umno..sabar laa..

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon