Wednesday, August 05, 2015

RM2.6 Bilion Dana Penderma? Najib Cakap Tak Serupa Bikin Atau Berbohong?!


Walapun ramai yang sudah menjangkakan mengenai pendedahan SPRM yang mengesahkan deposit RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Najib, namun tetap ramai juga yang terkejut.

RM2.6 Bilion Dana Penderma
Gambar hiasan.

Ini menunjukkan bahawa rakyat walaupun di luar mereka agak kritikal namun didalam hati, mereka masih menaruh harapan bahawa dakwaan deposit itu adalah palsu.

Amaun yang terlalu besar, mustahil Najib sanggup melakukannya!

Ternyata harapan itu hancur dengan pengumuman SPRM. Ramai yang marah dan kecewa dengan Najib. Kita percaya, mereka yang atas pagar semua dah give-up dengan Umno selagi Najib masih di atas.

Apapun alasan yang cuba diberikan bagi memberi justifikasi kepada deposit itu oleh pro Najib, semuanya seperti bunyi tin kosong sebab tidak ada siapa yang mampu pusing kembali waktu dan memberi alasan yang sama ketika WSJ mula buat pendedahan deposit itu sebelum ini.

Ya, KENAPA TIDAK JAWAB WAKTU ITU?

Dana+Politik+1MDB

Kita semua masih ingat lagi jawapan yang diberikan Najib sebagai reaksi awal pendedahan WSJ dulu. Kenapa bersembunyi disebalik kebenaran? Kenapa libatkan Tun Mahathir? Kenapa berselindung disebalik mainan kata-kata? Kenapa tubuhkan Task Force untuk menyiasat?

Rakyat Malaysia merasa di TIPU! Sebab tu ramai yang marah mendengar pengumuman SPRM.

Ayat SPRM hanya menyebut sumbangan dana tanpa dinyatakan dengan jelas apakah ia untuk politik atau untuk anak yatim atau untuk apa-apa tujuan. Hanya disebut sumbangan dana.

"Dana Politik" itu hanya dimainkan oleh kabinet 1MDB sejak beberapa hari lalu. Dan hasilnya, kini semua orang merujuk RM2.6 bilion itu sebagai sumbangan dana politik.

Takpe, kita layan Dana Politik mereka. Mungkin mereka lupa sebelum dana politik itu masuk ke dalam akaun Najib pada tahun 2013, setahun sebelum itu Najib ada mengumumkan satu inisiatif di bawah GTP bagi menghalang benda yang sama dari berlaku!

Adakah ini kes Cakap Tak Serupa Bikin? Artikel Malaysiakini bertarikh 27 Feb 2012:

Dalam langkah yang tidak dijangkakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan satu inisiatif baru untuk mengawal selia pembiayaan politik bagi semua parti.

"Inisiatif ini akan memberi penekanan bahawa setiap sumbangan kepada mana-mana parti politik, sama ada di peringkat persekutuan ataupun negeri, mesti disalurkan melalui akaun rasmi parti.

"Ini adalah untuk mengelakkan ahli-ahli politik daripada menyalahgunakan nama parti untuk meminta atau menerima apa-apa sumbangan yang kemudian diselewengkan untuk kepentingan peribadi.

"Setiap sumbangan yang diberikan perlu dikeluarkan resit dan dibankkan ke dalam akaun parti itu. Dengan rekod berkenaan sumbangan, ia boleh diaudit pada akhir setiap tahun kewangan," kata beliau.

Kerajaan, kata Najib, yakin inisiatif berkenaan mampu mencegah rasuah dan penyalahgunaan dana pada peringkat akar umbi yang akan memberi manfaat kepada parti dan orang awam.

Inisiatif itu akan diperkenalkan di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang dicadangkan oleh lembaga penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau berkata kerajaan percaya inisiatif seumpama ini akan mengelakkan sebarang bentuk perbuatan rasuah dan penyelewengan di peringkat akar umbi manakala manfaat sumbangan itu dapat disampaikan kepada segenap peringkat parti dan seterusnya rakyat.

Dana+Politik+1MDB [2]
Malaysiakini 27/2/2012.

Jika benar deposit itu merupakan dana politik, ternyata Najib sendiri tidak ikhlas dengan pengumuman yang dibuatnya setahun sebelum itu.

I don't think so, tapi nak buat macamana kalau itu yang dicanang oleh orang Najib sendiri.

Sedutan ucapan Obama baru-baru ini. Bagus untuk direnung bersama -
And I’ll be honest with you, I’m looking forward to life after being president.

I won’t have such a big security detail all the time. It means I can go take a walk. I can spend time with my family. I can find other ways to serve. I can visit Africa more often.

The point is I don’t understand why people want to stay so long. Especially when they’ve got a lot of money.

When a leader tries to change the rules in the middle of the game just to stay in office, it risks instability and strife as we’ve seen in Burundi. And this is often just the first step down a perilous path.

And sometimes you’ll hear a leader say, ‘Well, I’m the only person who can hold this nation together.’ If that’s true then that leader has truly failed to build their nation.

You look at Nelson Mandela. Mandiba, like George Washington, forged a lasting legacy not only of what they did in office but because they were willing to leave office and transfer power peacefully.

Renung-renungkanlah..

Sumber: Dinturtle

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon