Thursday, June 25, 2015

Awas Seluar Skinny Jeans Merosakkan Otot Dan Saraf Kaki


Awas kepada penggemar fesyen serta pengikut trend industri fesyen terkini, seluar skinny jeans yang kian popular sekarang dikatakan boleh memudaratkan kesihatan si pemakai.

Skinny jeans

Amaran ini telah dikeluarkan oleh doktor sendiri selepas terdapat kes seorang wanita yang memakai seluar jenis itu tidak boleh berjalan selama empat hari tanpa bantuan.

Akibat skinny jeans yang terlalu ketat itu, doktor mengesahkan terdapat kecederaan pada otot serta saraf di kakinya.

Tidak dinafikan, seluar skinny jeans kini memang menjadi pilihan ramai wanita dan lelaki kerana ianya dapat memaparkan sisi kaki yang panjang dan kurus sekaligus menampakkan si pemakai kelihatan segak.

Namun, cantik atau segak perlu diketepikan sekiranya ia boleh menjejaskan serta memudaratkan kesihatan pemakai.

Terdapat satu lagi kes yang melibatkan pemakai seluar skinny jeans ini dimana kaki seorang wanita yang berusia 35 tahun telah membengkak dan seluar yang dipakainya itu terpaksa dipotong untuk rawatan.

Wanita tersebut pada mulanya dikatakan terasa kebas di kaki sebelum mengalami kesukaran untuk menggerakkan kakinya.

Dia kemudiannya terjatuh serta terbaring sebelum ditemui beberapa jam selepas itu dan doktor telah mengesahkan otot dan saraf di kakinya telah rosak akibat tekanan yang berpanjangan.

Ianya berpunca daripada skinny jeans yang terlalu ketat yang memberi tekanan kepada kaki si pemakai dan amaran ini telah dikeluarkan oleh Jurnal Neurologi, Neurosugeri dan Psikiatri.

Menurut Profesor Thomas Kimber, kes ini merupakan komplikasi baru yang melibatkan neurologi akibat daripada pemakaian seluar skinny jeans.

Siapa yang tidak gemar memakai skinny jeans, dari orang biasa, bintang Hollywood sehinggalah isteri kepada Putera William, Kate Middleton juga suka memakai skinny jeans.

Tapi harus diingatkan bahawa seluar yang ‘sendat’ ini boleh memudaratkan kesihatan si pemakai dan bukti yang ada ini perlu dijadikan iktibar supaya tidak berlaku kepada kita.

BACA INI JUGA: Kenapa Seluar Jeans Ada Poket Kecil?

Sumber: Mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon