Nov 19, 2014

Lagi Kes Nombor Plat Kereta Sama!

Sebelum ini dilaman sosial mengenai kisah dua kereta miliki plat pendaftaran sama. Tiba-tiba, satu lagi cerita sama tersebar namun melibatkan individu lain.

JLT 4488

Melalui perkongsian di laman sosial, seorang pemilik kereta memohon kesnya mendapat perhatian umum agar ia dapat diselesaikan segera.

Individu tersebut yang merupakan pemilik kereta Toyota Wish bernombor pendaftaran JLT 4488 telah berpindah ke Sabah empat tahun lalu.

Namun, kakaknya terjumpa sebuah kereta model sama berwarna hitam dan memiliki nombor plat ‘sebiji’ seperti kereta milik adiknya di Kelantan.

JLT 4488 [2]

Menurut si pengadu, sehingga kini, dia menerima empat keping surat saman bagi kesalahan dilakukan di Semenanjung, padahal dia tidak berada di sana. Tambahnya lagi, laporan polis turut dibuat sebanyak empat kali.

Ini memang kes naya! Tak pasal-pasal, si pengadu terpaksa tanggung saman dilakukan oleh orang lain.

Kereta Volkswagon Guna Nombor Pendaftaran Sama

AJK 8033

Sebelum ini juga, dua pemilik kereta jenis Volkswagon apabila mendapati kereta mereka menggunakan nombor pendaftaran yang sama.

Kejadian difahamkan berlaku di Taman Melati, Gombak melibatkan kereta dengan nombor pendaftaran AJK 8033.

Menurut saksi kejadian, individu yang memandu kereta terbabit turut terpinga-pinga dan kelihatan cuba menelefon seseorang bagi mengenalpasti punca perkara ini terjadi.

Fikir-fikir balik, pelik juga bagaimana boleh terdapat dua nombor plat sama manakala pihak berwajib pula lambat sangat nak selesaikan walau laporan dah banyak dibuat kan?

Pihak berwajib patut ambil tindakan proaktif dalam menyegerakan siasatan dan selesaikan kes-kes seperti ini.

UPDATE!

Adakah Ini Punca Kes Nombor Plat Kereta Sama?

Kes Nombor Plat Kereta Sama

Screenshoot di atas mungkin jawapannya.

Mula-mula melihat iklan jualan kereta terpakai ini, memang memeranjatkan kerana harga kereta import terpakai jauh lebih murah dan page tersebut mendakwa kereta-kereta tersebut merupakan kereta scrap dari Singapura.

Namun apa yang dimusykilkan no plat kenderaan yang bakal digunakan untuk kereta-kereta ini adalah plat Malaysia ‘clon’ atau ‘duplicate’.

Kes Nombor Plat Kereta Sama [2]

Boleh pulak sesuka hati mengclonkan nombor plat!

Bayangkan jika berlaku sesuatu, sudah tentulah pemilik asal nombor plat yang terpaksa menerima padah walau bukan kesalahan sendiri..

Tertanya-tanya juga bagaimana penjual begitu senang dan terbuka menjual kereta menggunakan nombor plat klon ini? Di mana pihak berkuasa yang sepatutnya memantau kes serius seperti ini? Mana SPRM? Mana JPJ? Mana integriti?

Sumber: Mynewshub.cc

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

6 comments

kesian orang yang menerima surat saman tu...

Berat kes mcm ni.. tau nak saman je jpj ni. Pikirlah sikit.. klu tak tau, jngn terus saman...

sy rs si pembeli harus tahu dr mn dia beli kereta tu. kalu dr used car... mmg nahas laa

Betul itu...

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon