Wednesday, February 26, 2014

Cara Paling Luarbiasa Promosi Filem-filem Hollywood


Antara cara untuk memastikan sesebuah filem akan berjaya di pasaran ialah dengan cara mempromosikannya kepada khalayak umum. Pelbagai gaya promosi akan dilakukan oleh penerbit semata-mata untuk mendapatkan perhatian masyarakat.

Eva-Mendes

Berikut adalah beberapa cara dan tindakan yang dilakukan yang dianggap luarbiasa untuk mempromosikan sesebuah filem.

The Prisoner Of Zenda (1937)

The Prisoner Of Zenda (1937)

Lagenda publisiti terkenal Hollywood, Russel Birdwell berjaya mencipta kelainan tersendiri untuk memperkenalkan filem ini kepada dunia. Caranya ialah dengan menerbangkan lebih sedozen penduduk dari Zenda, Ontario yang dibawa ke tayangan perdana dunia bagi filem tersebut yang telah diadakan di bandaraya New York. Dikatakan cara itu telah berjaya memberi kesan kepada filem arahan David O. Selznick yang akhirnya menyaksikan filem ini tercalon dalam dua anugerah Oscar.

Gone with The wind (1939)

Gone with The wind (1939)

Sekali lagi Russel Birdwell mencipta fenomena untuk filem 'Gone with The wind' ini. Namun, caranya agak berbeza kerana apa yang dilakukan ialah menganjurkan ujibakat untuk mencari pelakon utama wanita bagi filem ini yang telah memakan masa selama tiga tahun.

Dalam tempoh tersebut, pengarah kasting telah bergerak ke seluruh negara untuk melakukan ujibakat bagi watak Scarlett O'Hara. Antara aktres yang pernah hadir untuk ujibakat termasuklah Katherine Hepburn, Lana Turner dan Paulette Goddard namun akhirnya seorang pelakon kurang dikenali dari Britain, Vivian Leigh telah terpilih. Filem ini berjaya mencapai matlamatnya dan sehingga kini jumlah keuntungannya mencecah 2.7 bilion mengikut angka masakini.

Teacher's Pet (1958)

Teacher's Pet (1958)

Filem yang mengisahkan tentang hidup editor akhbar dan dibintangi oleh aktor Clark Gable dan aktres Doris Day. Oleh kerana filem ini mengenai kisah seorang pemberita, seramai 50 orang pemberita dari Hollywood telah difilemkan ketika berada di meja masing-masing dan beberapa orang daripada mereka diberikan dialog dalam filem tersebut.

Jadi, sudah tentulah cara tersebut mampu menghasilkan impak yang besar kepada filem ini kerana orang-orang akhbar sendiri yang terlibat di dalamnya. Filem ini telah tersenarai sebagai salah satu filem terbaik pada tahun 1958 oleh New York Times dan dicalonkan dalam dua anugerah Oscar.

Down Missouri Way (1946)

Down Missouri Way (1946)

Filem yang mengisahkan tentang seorang profesor agrikultur yang mendapatkan tawaran berlakon untuk Baghal terlatihnya bernama Shirley. Jadi, apa yang pihak publisiti filem ini lakukan untuk mempromosikannya ialah dengan membawa Shirley dan Baghal itu bersama-sama dengan iklan filem itu di belakang badannya berjalan di Fifth Avenue dan memasuki sebuah restoran menghadap ke gelanggang gelongsor ais di Plaza Rockefeller.

Pihak akhbar telah membuat liputan mengenai kejadian tersebut dan secara tidak langsung memberikan promosi percuma kepada filem itu tetapi ia tetap gagal membantu filem itu mencapai kutipan Box Office.

Mr. Sardonicus (1961)

Mr. Sardonicus (1961)

Pihak eksekutif Colobia Pictures telah meminta pengarah filem ini, William Castle agar menyudahkan filem itu dengan jalan cerita yang menggembirakan tetapi William memberikan kata putus itu kepada pihak umum.

Dia meminta mereka memberikan undi ke atas penamat cerita bagi watak utama. Hasil kajiannya itu, dia mendapati ramai yang tidak mahukan cerita berakhir dengan gembira. Namun, publisiti itu tetap gagal membantu filem itu berjaya di pasaran.

The Blair Witch Project (1999)

The Blair Witch Project (1999)

Filem yang hanya menelan belanja sebanyak USD$35,000 ini berjaya mencecah jualan sebanyak USD$249 juta di seluruh dunia. Ini mungkin kejayaan strategi promosi yang dilakukan oleh penerbit. Mereka telah mewar-warkan filem ini kononnya telah ditemui apabila tiga orang pelajar perfileman yang sedang mencari 'Blair witch' telah hilang di dalam hutan di Maryland.

Mereka telah menyenaraikan watak utama filem ini sebagai 'hilang dan dianggap mati' pada Internet Movie Database sebelum filem ini ditayangkan. Mungkin kerana ingin tahu lebih lanjut mengenai publisiti itu, ramai yang keluar menontonnya. Dan teknik mereka akhirnya berjaya!

Office Space (1999)

Office Space (1999)

Filem ini antara lain mengisahkan tiga orang pekerja syarikat yang bertindak balas terhadap suasana kerja mereka yang kurang memberangsangkan. Cara filem ini dipromosikan ialah dengan meletakkan seorang lelaki dalam Kubikel Plexiglas di atas sebuah bangunan pejabat yang bertentangan dengan Times Square.

Ramai orang terutamanya yang berada berhampiran dengan bangunan pejabat merasa simpati dengannya. Filem ini berjaya meraih kejayaan dan telah tersenarai dalam kedudukan ke 65 oleh Bravo pada tahun 2008, untuk filem paling lucu sepanjang zaman.

Borat (2006)

Borat (2006)

Aktor British, Sacha Baron Cohen, bertindak sebagai pemegang watak utama filem ini iaitu Borat, seorang wartawan dari Kazakhstan. Antara promosi ketara untuk filem ini ialah apa yang dilakukan oleh beliau sendiri misalnya dengan berpakaian lengkap sebagai Borat, Sacha telah ke Rumah Putih untuk menjemput presiden ke tayangan filemnya tetapi telah dihalang oleh Secret Service Rumah Putih.

Malah, tindakannya telah memaksa kerajaan Kazakhstan membuat peringatan kepada penonton bahawa apa yang dilakonkan oleh Sacha tidak semestinya mencerminkan nilai-nilai negara tersebut. Usaha Sacha nampaknya berhasil dan memberikan pulangan lumayan kepada filem itu dengan mengaut keuntungan sebanyak USD$248 juta di seluruh dunia.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon