Thursday, April 04, 2013

Trend Baru Dagu 'Berlemak' Jadi Ikutan Di Amerika


Kini, bibir yang tebal bukan lagi menjadi ikutan di kalangan wanita Amerika Syarikat. Sebaliknya, kebanyakan daripada mereka yang melakukan pembedahan plastik inginkan bentuk dagu yang lebih cantik untuk menambah baik paras rupa wajah.


Pada tahun lepas sahaja, Persatuan Pembedahan Plastik Amerika Syarikat melaporkan bahawa populariti pembedahan dagu, atau nama popularnya 'chinplant' telah meningkat dengan mendadak iaitu sebanyak 71% berbanding dengan pembedahan plastik untuk bahagian badan yang lain seperti bibir, punggung dan dada.

Apakah faktor di sebalik permintaan tinggi terhadap pembedahan sedemikian? Secara tradisinya, dagu yang lebih runcing dilihat sebagai simbol kekuatan dan kejayaan.

Dilihat pada zaman sekarang pula, ramai yang inginkan dagu sebegitu untuk memberikan bentuk wajah yang lebih bersimetri,di samping membuatkan mereka nampak lebih menarik di hadapan kamera. Dagu selebriti yang dianggap sempurna adalah seperti Keira Knightley, Angelina Jolie, Halle Berry dan Jennifer Lopez yang mana ramai yang membuat pembedahan dagu inginkan rupa bentuk dagu seperti mereka.

Dr. David Rapaport, seorang pakar bedah dari New York juga menjelaskan bahawa dagu yang berlemak dan mengendur menyebabkan wajah kelihatan lebih tua, seperti yang boleh dilihat pada ramai wanita.

Antara personaliti terkenal yang telah menjalani prosedur 'chinplant' termasuklah bintang rancangan televisyen seperti Vicki Gunvalson dan Heidi Montag serta anak sulung kepada Sarah Palin yang bernama Bristol.

-YM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon