Monday, March 11, 2013

PTI Suluk Tidak Pernah Dikasari, Sebaliknya Mereka Yang Besar Kepala!


Polis dan masyarakat Suluk menafikan laporan media Filipina kononnya pihak berkuasa mengasari masyarakat negara itu yang bertaraf pelarian dan pendatang tanpa izin di Sabah.


Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib, berkata pihaknya tidak menerima laporan daripada mana-mana pihak sama ada mereka yang mendakwa menjadi mangsa penderaan atau pihak ketiga yang mewakili kepentingan masyarakat berkenaan.

Tak terima laporan “Tidak ada, kami tidak terima laporan,” katanya pada sidang media di FELDA Sahabat 16 dekat sini, semalam.

Beliau mengulas laporan The Philippine Daily Inquirer semalam kononnya ribuan masyarakat Filipina di Sabah melarikan diri ke negara asal kerana bimbang menjadi mangsa penderaan polis atas alasan membantu penceroboh dan pengganas.

Media itu juga mendakwa ada warga Filipina bertaraf pelarian diheret keluar rumah, dipukul dan dipaksa berlari sebelum dilepaskan tembakan ke udara.

Jurucakap Jamalul Kiram, Abraham Idjirani dilapor mendakwa, seorang wanita sarat mengandung turut ditahan sehingga terpaksa melahirkan bayinya di balai polis.

Berikutan itu, Hamza meminta orang ramai supaya tidak mudah terpengaruh dengan berita dimuatkan dalam media sosial, terutama yang mendakwa masyarakat Suluk tempatan dikasari dan meminta mendapatkan kesahihan di balai polis berhampiran.

Di Sandakan, ada antara masyarakat Suluk mengambil keputusan pulang ke negara asal secara sukarela susulan insiden pencerobohan pengganas di Lahad Datu.

Ia sekali gus menafikan laporan akhbar Filipina yang mendakwa masyarakat Suluk melarikan diri kerana keganasan pihak berkuasa.

[Sumber]

*Oleh kerana admin sendiri tinggal serta menetap di Sabah dan selalu melihat dan berdampingan dengan masyarakat PTI Suluk, mereka memang sering menimbulkan masalah. Mencuri, merompak, mengedar syabu, penyeludup rokok dan yang paling teruk kejadian bunuh sering dikaitkan dengan mereka. Yang sangat membimbangkan, sebahagian besar mereka tidak memiliki apa-apa dokumen pengenalan. Diakui, mereka adalah bangsa yang berani tapi kasar dan sangat kurang ajar!

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon