Monday, October 29, 2012

Sejarah Gitar Bermula 4000 Tahun Dahulu!


Seperti telah disebutkan di atas, sejarah gitar dapat ditelusuri lebih kurang 4,000 tahun yang lalu. Banyak teori berkembang tentang asal-usul gitar. Teori paling popular adalah bahawa gitar berevolusi instrumen kecapi (english: lute, arab: oud).

Kecapi

Kecapi adalah instrumen muzik yang berasal dari Moor yang mengamalkan budaya Arab. Kecapi pertama kali diperkenalkan di Eropah melalui Sepanyol. Pada awal kemunculannya, kecapi adalah alat muzik berleher pendek tanpa fret dan memiliki badan besar dengan banyak string. Kemudian orang Eropah menambahkan fret dan memberinya nama lute berasal dari kosa kata Arab al'ud yang bermaksud kayu.

Teori kedua yang berkembang tentang asal-usul gitar adalah teori yang mengatakan bahawa gitar berasal dari alat muzik lira (english: lyre, greek: khitara).

Lira

Lira adalah alat muzik yang sangat popular semasa peradaban Yunani kuno. Berupa alat muzik berbentuk seperti tanduk untuk meregangkan string dan berbadan bulat yang dibuat daripada kulit kura-kura. Alat muzik harpa termasuk dalam keluarga instrumen ini. Teori ini berdasarkan kepada kemiripan nama antara khitara dengan guitarra iaitu sebuah kosa kata Sepanyol iaitu guitar (gitar).

Namun, penelitian yang dilakukan oleh Dr. Michael Kasha pada tahun 1960-an menafikan semua teori tersebut. Dr. Michael Kasha ialah seorang ahli fizik dan ahli kimia yang menubuhkan Institute of Molecular Biophysics, Florida State University (FSU), namun menaruh minat yang sangat besar terhadap instrumen muzik gitar.

Dr. Michael Kasha menyatakan bahawa sangat aneh jika instrumen gitar (yang pada awalnya memiliki 4 string) berasal dari alat musik lira yang cenderung berbentuk kotak dan memiliki 7 string. Beliau mengemukakan bahawa gitar berkemungkinan diturunkan dari leluhur yang sama dengan lira, bukan dari lira itu sendiri.

Kata khitara berasal dari kosa kata Persia yang telah dipengaruhi budaya helenistik semasa penaklukan Alexander The Great.

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon