Sunday, August 23, 2020

13 Penyakit Berbahaya Jika Anda Terlalu Stres


Bahayanya stres boleh mengakibatkan kualiti hidup kita dan orang yang tersayang boleh terjejas. Dari segi saintifik, stres atau tekanan adalah tindak balas emosi, fizikal dan mental akibat perubahan sesuatu keadaan.

Menangani Stres

Stres juga boleh dikategorikan sebagai tekanan, bebanan, keletihan, kemurungan, panik, kebimbangan, tidak bermaya dan hilang daya cita atau semangat.

Sekiranya mengalami stres, anda boleh menjejaskan kualiti hidup, juga akan memberi kesan kepada keluarga dan rakan-rakan yang akan turut terkena kesan dengan situasi stres tersebut.

Apa yang anda perlu lakukan ialah cuba tangani stres dengan bijak dan teratur.

Bahayanya stres kerana boleh menyebabkan pelbagai jenis penyakit dan simptom yang tidak baik untuk tubuh badan kita.

Ini antara kesan yang dibawa oleh sebab tidak pandai mengurus stres dengan baik.

1. Penyakit Jantung (Kardiovaskular)

Stres boleh menyebabkan terganggunya sistem arteri di dalam badan kita. Ini berkait rapat dengan jantung.

Sekiranya tidak ditangani dengan baik, risiko untuk menghidapi denyutan jantung tidak normal, masalah darah beku, arteri mengeras, serangan jantung mengejut dan lain-lain penyakit pun akan meningkat. Ia seterusnya boleh membawa kepada kehilangan nyawa.

Stres yang kronik boleh mengakibatkan arteri menjadi sempit, paras kolesterol meningkat ataupun strok.

2. Sistem Imun Menjadi Lemah

Stres yang tidak dikawal boleh mengakibatkan sistem imun badan menjadi lemah. Ini akan menyebabkan badan mudah dijangkiti penyakit.

Stres yang berpanjangan akan memperlahankan proses penyembuhan luka serta menyebabkan penyakit kulit yang teruk.

3. Mengganggu Sistem Penghadaman

Stres yang kronik akan mengganggu sistem penghadaman kita. Akibat daripada ini, kita akan menghadapi simptom-simptom seperti makanan susah untuk dihadam, mual, perut berangin, cirit-birit atau sembelit.

Sekiranya kita menghadapi simptom seperti ini, pastinya akan mengurangkan kualiti hidup anda dan keluarga.

4. Penyakit Kulit

Jerawat tumbuh di muka juga salah satu simptom yang akan dialami oleh seseorang yang mengalami stres.

Bagi yang menghidapi penyakit kurap, ia akan menjadi lebih teruk. Sudah tentu bagi mereka yang pentingkan penampilan, dengan tumbuhnya jerawat di muka akan menyebabkan kurangnya keyakinan diri.

5. Asma

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa stres boleh memburukkan lagi penyakit asma. Beberapa bukti menunjukkan bahawa stres kronik ibu bapa mungkin meningkatkan risiko penyakit asma pada anak-anak mereka.

Satu kajian melihat bagaimana ibu bapa yang mengalami stres mempengaruhi kadar asma anak-anak yang terdedah kepada pencemaran udara atau ibu yang merokok semasa hamil.

6. Organ Pembiakan

Kurang subur (fertiliti rendah) juga boleh dikaitkan dengan stres. Bagi lelaki pula adalah masalah lemah tenaga batin dan bagi wanita akan mengalami masalah ketika hamil.

Lebih bahaya lagi bagi wanita yang mengandung, anak yang akan dilahirkan berisiko tinggi menghadapi penyakit asma dan alergi.

Pastinya anda tidak ingin bayi menghidapi penyakit walaupun hanya sekadar demam biasa.

Jadi mulai sekarang anda semua perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat supaya tidak dibebani stres.

7. Sistem Penafasan Terjejas

Antara kesan yang diakibatkan oleh stres yang tidak terkawal adalah sistem penafasan anda akan terganggu. Ia juga boleh mengakibatkan asma dan masalah paru-paru yang lain.

Semasa menghadapi stres, seseorang itu akan bernafas dengan cepat sehingga terasa seperti sesak nafas.

Jika tidak diubati, keadaan ini akan mengakibatkan paru-paru mudah berjangkit dengan penyakit.

8. Kemurungan dan Anxiety Disorder

Mungkin tidak mengejutkan bahawa akibat terlalu stres yang kronik, risiko mendapat kemurungan dan anxiety disorder menjadi lebih tinggi.

Kajian mendapati orang yang selalu stres berkaitan dengan pekerjaan mereka mempunyai risiko 80% lebih tinggi untuk mengalami kemurungan dalam masa beberapa tahun berbanding orang yang mengalami tekanan yang lebih rendah.

9. Masalah Gastrointestinal

Stres tidak menyebabkan ulser. Walau bagaimanapun, ia boleh membuat masalah jadi lebih teruk.

Stres juga merupakan faktor umum dalam banyak masalah lain seperti penyakit pedih ulu hati kronik (atau penyakit refluks gastroesophageal, GERD) dan sindrom usus besar (IBS).

10. Penyakit Alzheimer

Stres boleh memburukkan lagi penyakit Alzheimer, menyebabkan luka pada otak membentuk lebih cepat.

Sesetengah penyelidik membuat spekulasi bahawa mengurangkan stres berpotensi untuk melambatkan perkembangan penyakit alzheimer.

11. Obesiti

Lebihan lemak dalam perut menimbulkan risiko kesihatan yang lebih besar daripada lemak pada kaki atau pinggul.

Orang yang selalu stres selalunya menyimpan lemak dalam perut berlebihan.

Tekanan menyebabkan tahap kortisol hormon yang lebih tinggi dan ia meningkatkan jumlah lemak yang disimpan ke dalam perut.

12. Kencing Manis

Stres akan memburukkan lagi masalah kencing manis dengan dua cara.

Pertama, meningkatkan kemungkinan tingkah laku yang buruk, seperti makan tidak sihat dan minum berlebihan. Kedua, stres meningkatkan kadar glukosa orang yang ada kencing manis.

13. Sakit Kepala dan Migrain

Doa ketika stres

Stres dianggap salah satu pencetus yang paling biasa untuk sakit kepala. Bukan sekadar sakit kepala ketegangan, tetapi migrain juga.

Kesimpulan

Jadi, inilah antara kesan-kesan akibat stres yang tidak dicegah ataupun dirawat dan sudah tentu kesan-kesan ini akan memberi impak negatif di dalam kehidupan anda dan keluarga.

Mungkin ramai antara kita yang kurang pendedahan tentang bahayanya stres di dalam kehidupan.

Sekiranya anda menghadapi simptom di atas, apa yang anda perlu buat ialah cuba untuk mengurus stres yang anda alami dengan berjumpa pakar kesihatan, amalkan cara hidup yang sihat dan cuba mengelakkan perkara atau suasana yang boleh menyebabkan stres.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: encikshino

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon