Wednesday, July 22, 2020

Bahaya Letak Face Mask Di Bawah Dagu, Jangan Lakukan!


Topeng muka ataupun face mask kini hampir menjadi perkara yang wajib ada bersama kita ketika ini terutamanya apabila keluar dari rumah dan berada di tempat awam, demi untuk kebaikan kepada nyawa masing-masing dalam usaha berterusan mencegah bahaya Covid-19.

Face Mask Di Bawah Dagu

Walaupun masih ada sebilangan kecil yang enggan mematuhi saranan tersebut namun sebahagian besar masyarakat kita dilihat sudah terbiasa dengan pemakaian pelitup muka di musim penularan COVID-19.

Bagaiamanapun, tahukah anda pemakaian penutup muka bukan sahaja mempunyai caranya yang betul namun turut mempunyai 'pantang larang' seperti yang dikongsikan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham di akaun media sosialnya.

Dalam kiriman itu Dr Noor Hisham menasihati mereka yang gemar menurunkan topeng muka ke bahagian dagu ketika melakukan aktiviti seperti makan dan minum yang memerlukan mereka membuka face mask tersebut.

"Sama ada anda memakai pelitup muka dengan betul atau alihkan kesemuanya," tulis beliau sambil berkongsikan poster yang menerangkan kenapa topeng muka tidak boleh diturunkan ke bahagian dagu.

Poster tersebut yang bertajuk, "Jangan Turunkan Topeng Muka Anda Ke Bahagian Dagu" itu menceritakan dengan ringkas kenapa perbuatan tersebut tidak boleh dilakukan.

Topeng muka yang diturunkan terutama yang berada di bahagian dalam akan tercemar kerana bersentuhan dengan bahagian tekak yang telah terdedah.

Ia akan bertambah teruk apabila bahagian dalaman topeng muka yang bersentuhan itu dinaikkan kembali dan menutupi bahagian mulut dan hidung.

Anda boleh fikirkan sendiri bagaimana kedua-dua bahagian hidung dan mulut boleh dijangkiti virus, kuman dan bakteria yang telah melekat di topeng muka tadi.

Jadi, kepada anda yang sering menurunkan topeng muka sebelum ini, mungkin pesanan daripada ketua pengarah kesihatan ini akan mengubah cara pemakaian face mask anda.

Abaikan saranan yang telah diberikan oleh pakar ini dan jadikan pemakaian topeng muka anda hanya sia-sia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon