Thursday, May 14, 2020

Asal-usul Perintah Kawalan Pergerakan


Perintah Kawalan Pergerakan adalah paling dekat dengan perintah darurat, iaitu di mana rakyat yang terlibat diberikan tempoh terhad untuk menjalankan aktiviti harian, bahkan sesetengah situasi hanya membenarkan seorang atau dua sahaja ahli daripada setiap keluarga untuk keluar rumah, itu pun untuk situasi tertentu sahaja.

Perintah Kawalan Pergerakan

Dan tahukah anda, perintah kawalan pergerakan sebenarnya bukanlah satu isu yang baharu, bahkan telah diamalkan oleh kerajaan besar dunia sejak dahulu lagi dengan pelbagai tujuan, seperti menangani wabak penyakit, peperangan, bencana alam dan sebagainya.

Beza PKP Dan Darurat

Secara ringkasnya, Perintah Kawalan Pergerakan boleh dikatakan sebagai satu tindakan terhad bagi manusia melakukan aktiviti di luar rumah dengan kebenaran pihak berautoriti.

Bagi darurat pula, pergerakan rakyat akan terbatas. Hendak keluar rumah mesti mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa.

Darurat bermaksud, "Keadaan susah yang datang dengan tidak disangka-sangka; keadaan yang menyusahkan."

Dalam Bahasa Inggeris perkataan darurat disebut 'curfew' yang bermaksud, "A regulation requiring people to remain indoors between specified hours, typically at night."

Perkataan curfew diambil dari kalimah Perancis curfeu atau couvre-fe; iaitu sejenis loceng yang dibunyikan oleh pihak pemerintah di Barat, pada zaman Kegelapan (Dark Ages) bagi menandakan waktu bagi semua penduduk memadamkan api rumah masing-masing, menghentikan segala aktiviti dan tidur.

Sesiapa yang ingkar arahan akan ditangkap dan dihukum oleh pemerintah ketika itu.

Asal-usul Perintah Berkurung

Terdapat banyak punca asal terjadinya peristiwa membunyikan loceng ini sebagai perintah 'berkurung' dan tidur, namun ramai sejarawan Barat mengatakan ianya dimulakan oleh Norman King antara tahun 1066 sehingga 1087 iaitu William The Conquerer di kepulauan United Kingdom.

Sewaktu menjadi pemerintah Normandy, beliau melihat situasi penduduk ketika itu menyalakan api di rumah sebagai kaedah pemanasan, namun ramai yang tidur tanpa memadamkan api sehingga mengakibatkan kematian akibat terbakar atau lemas dalam asap tebal.

Jadi, timbul idea supaya dibunyikan loceng agar semua penduduk memadamkan api tepat pukul 9 malam sebagai langkah keselamatan.

Tindakan membunyikan loceng ini disebut 'curfew' dan menjadi amalan di sesetengah negara Eropah selepas itu.

Jadi, aktiviti berkurung di rumah ini bukanlah perkara baru kerana sejak dari dulu lagi perintah berkurung atau darurat telah dilaksanakan agar keselamatan dan keadaan rakyat terjaga.

Sebagai rakyat yang bertanggungjawab, adalah menjadi satu kemestian untuk kita mematuhi arahan pemimpin, bersabar dan yakin bahawa segala ujian dan kesukaran yang berlaku pasti akan berakhir.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon