Thursday, August 30, 2018

Nak Tukar Minyak Engine Bugatti Veyron, Sediakan RM80K!


Kedengarannya macam tak logik, tapi itulah kos sebenar untuk menyelenggara hypercar Bugatti Veyron, dengan bekalan enjin 1,000 kuasa kuda, ia adalah kereta produksi terpantas ketika diperkenalkan.

Nak Tukar Minyak Engine Bugatti Veyron, Sediakan RM80K!

Pada tahun 2015, seorang pemilik Bugatti Veyron di California AS telah memuatnaik video, kos untuk menukar pelincir Veyron dan ianya ialah USD20,000.

Kemudian, UNILAD telah memuatnaik satu lagi video dan ia juga tidak beza banyak. Kos menggantikan pelincir sebuah Veyron ialah USD21,000 (RM85,000).

Sebenarnya, bukan tukar minyak hitam sahaja yang mahal.

“Membela” Bugatti Veyron bermakna pemiliknya benar-benar kaya dan mampu.

Sebagai contoh, satu set empat biji tayar kereta ini harganya ialah RM120,000 dan ia perlu dipesan dari kilangnya. Tidak boleh pergi kedai tayar di Klang!

Dan bukan sahaja tayar itu mahal, rim pada kereta ini hanya boleh dibuka pasang tayar sebanyak empat kali sahaja. Penukaran tayar untuk kali kelima mesti dibuat dengan menukar rimnya sekali.

Dan harga rimnya ialah sama dengan sebuah Toyota Vellfire 3.5 Executive Lounge iaitu sekitar RM488,000.

Ia mesti dibuat kerana tayar asal kereta ini “digam” terus pada rim. Ia bukan pemasangan biasa seperti di kedai tayar Ah So di Gombak.

Secara purata, kos penyelenggaraan sebuah Bugatti Veyron ialah sekitar RM120,000 setahun dan dua per tiga daripada kos ini pergi kepada servis pelinciran.

Menurut pakar, ia bukanlah setakat buka drain plug di bawah sump tank dan ganti minyak pelincir baru. Ia lebih daripada itu.

Bahagian-bahagian penting seperti penutup rocker, kepala silinder perlu dibuka supaya dapat dipastikan pelinciran melalui kesemua kawasan enjin.

Enjin W12 Bugatti Veyron sangat besar dan sedikit sahaja kesilapan akan menyebabkan kereta ini tersadai.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mekanika

1 comment

  1. Rasanya servis minyak hitam, kereta Lamborghini Murcielago paling mahal usd 47,000 setakat ini, pemilik bugatti tu mestilah kata kereta dia yg paling mahal, pasal dia tak pakai lambo admin!

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon