Wednesday, May 16, 2018

Legenda Parang Terbang 13 Mei 1969


Bila kita berbicara tentang tarikh 13 Mei 1969, satu topik yang takkan lari adalah mengenai legenda parang terbang Mahaguru Silat Selempang Merah yang dikatakan benar-benar terjadi pada masa itu.

Legenda Parang Terbang 13 Mei 1969

Parang terbang adalah hasil daripada ilmu persilatan seorang Mahaguru Silat yang mampu membuatkan parang-parang itu terbang dan memancung atau menikam musuh pada waktu itu.

Cerita parang terbang datangnya daripada mulut-mulut orang yang ada pada masa itu yang bercerita pun sebenarnya dengar dari mulut orang lain.

Ada satu rumah bekas orang besar Negeri Sembilan yang berasal dari Muar dan didalamnya ada beberapa benda yang diwarisi anak cucu beliau dan pantang larangnya, barang-barang tu tak boleh disentuh atau dialihkan.

Salah satu benda yang disyaratkan termasuk sebilah parang panjang.

"Tu salah satu parang panjang yang terbang masa 13 Mei dulu," kata anak cucu dia.

Ada beberapa sebab kenapa bangsa Melayu sangat bergantung dan sangat percaya dengan kisah parang terbang ini.

Dan kisah parang terbang ini seolah-olah satu safety net untuk orang Melayu merasakan diri mereka akan terus selamat dan terus berkuasa di negara yang satu masa dulu namanya Tanah Melayu.

Walaupun betul atau tidak kisah parang terbang, tetapi legenda parang terbang ini terus menjadi satu bentuk kisah yang membuat orang Melayu rasa selamat dan yakin dengan perjuangan bangsa mereka.

Kita andaikan legenda parang terbang itu betul dan benar-benar terjadi, mungkinkah ia akan bangkit semula bila kedaulatan negara kembali terancam?

Parang Terbang kiyai Salleh

Parang Terbang kiai Salleh
Gambar Parang Terbang kiai Salleh.

Pada tahun 1940an, heboh seantero Malaysia perihal keajaiban parang yang berterbangan melibas mangsanya.

Siapa yang dikatakan terlibat? Siapa lagi kalau bukan Kumpulan Selendang Merah.

Diceritakan orang bahawa kumpulan silat ini bertapak di daerah Muar dan Batu Pahat Johor, juga turut terkenal di Sungai Manik Perak.

Kumpulan ini diketuai awalnya oleh Hj Mohd Salleh bin Abdul Karim yang turut dikenali sebagai Kiyai Salleh Selempang Merah, Panglima Salleh Selempang Merah dan Guru Salleh Parang Panjang.

Pada hujung 1945 dan awal 1946, Kiyai Salleh telah memimpin sekumpulan pejuang sukarela yang mahu menentang kekejaman Bintang Tiga di Muar Batu Pahat dan Pontian.

Kalau tengok pada mata kasar nampak macam parang terbang melibas membunuh orang tetapi sebenarnya menurut cerita, parang itu dipegang oleh ahli kumpulan Selendang Merah yang ghaib dan hanya parang saja dilihat terbang.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: cursingmalay

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon