Wednesday, July 13, 2016

'Wahai Anak Seni Melayu, Cukuplah P. Ramlee Seorang Ditipu Cina'


Saya sentiasa beranggapan, malah akan terus beranggap David Teo kurang cerdik, miskin budi pekerti, kurang insani dan papa manusiawi. David Teo mungkin kaya, “Tapi itu dia punya pasal. Saya peduli apa!”

PRamleeMyLegend

Di Malaysia, antara kehebatan negara ini, yang Melayunya sangat baik hati, “Bukan jutawan Cina macam David Teo sahaja, tetapi bilionaire Cina pun berbaris-baris dilahirkan negara baik hati bernama Malaysia!”

Cina macam David Teo tidak faham soal perasaan. Soal hati budi dan isi nurani. Cina macam David Teo hanya akan faham soal duit. Betapa masa hidup kita perlu kaya dan masa mati pun kalau boleh mesti lebih kaya.

Cina macam David Teo, “Hidupnya bertuhankan duit semata-mata. Sebab itu Cina macam David Teo, tidak pernah memikirkan soal perasaan dan nama baik sesiapa pun kalau mula bercakap soal pentingnya duit dan harta!”

P. Ramlee seniman Melayu, hakikatnya melalui penghujung hidup yang perit kerana dia bekerja dengan Run Run Shaw – taukey Cina yang menarah semua hasil keringat seni dan pemikiran intelek P. Ramlee semasa berada di punncak.

PRamleeMyLegend [2]

Namun, ketika P. Ramlee sudah tidak lagi menjadi mesin duit – dia diabai dan dibuang begitu sahaja.

Ini bukan tuduhan liar saya. Dokumentari P. Ramlee yang disiarkan History Channel menceritakan realiti ini. Realiti yang sudah bertahun-tahun disiarkan setiap kali mengenang tarikh pemergian P. Ramlee pada 29 Mei.

Pengajaran terbaik dokumentari ini, “Cukuplah apa Cina buat terhadap P. Ramlee. Anak seni Melayu janganlah kerja dengan taukey Cina!”

Tontonlah dokumentari ini. Akan jelas fakta-fakta hasil temubual dengan individu paling rapat dengan P. Ramlee semasa hayatnya.

PRamleeMyLegend [3]

Antaranya, Ramli Kechik (Pengurus), Datuk HM Shah (Sahabat), Nasir P. Ramlee (Anak) dan Aimi Jarr (Wartawan).

Anda akan mengakui, betapa pedih untuk menerima hakikat bahawa P. Ramlee diperlakukan sehina itu.

Tetapi inilah akibatnya kalau seniman Melayu bekerja dengan Cina! Saya mengalirkan airmata setiap kali menonton dokumentari ini.

Kerana David Teo biadap, elok saya balik paku buah keras, “Wahai anak seni Melayu, cukuplah P. Ramlee seorang ditipu Cina!”

Saksikan dokumentari dalam link di bawah. Anda pasti menitis airmata, sebak dan akhirnya menerima hakikat, “Taukey Cina Run Run Shaw menghisap darah P. Ramlee hingga ke tulang sumsum ilham seninya!”

PRamleeMyLegend [4]

Malah, hingga kini pun, semua hak intelek karya-karya hebat P. Ramlee kekal dimiliki Cina Run Run Shaw sebagai milik eksklusif empayar perniagaan hiburan syarikat yang sekarang berpangkalan di Hong Kong.

P. Ramlee semasa hayatnya hingga ke anak cucunya, tidak mendapat sesen pun apa-apa!

Apa saja hasil siaran filem ini, akan masuk sepenuhnya ke kantung Cina Run Run Shaw.

BACA INI JUGA: Merekalah Yang Telah Menjatuhkan P. Ramlee



sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon