Thursday, September 04, 2014

Turban Paling Besar, Berat Dan Terpanjang Di Dunia!


Dalam artikel di laman web Odditycentral, turban milik Avtar panjangnya tidak kurang daripada 645 meter kain dengan berat 45kg.

Avtar Singh Mauni

Ini adalah pakaian turban paling besar, berat dan panjang di dunia. Ia dipakai oleh Avtar Singh Mauni dari Punjab India.

Lebih menakjubkan, turban itu memakan masa kira-kira 16 tahun untuk dipasang sebegitu rupa dan Avtar mengambil masa enam jam hanya untuk memakainya.

Menurut artikel itu, Avtar berbangga dengan keunikan yang ada pada turbannya yang terdiri daripada pelbagai warna.

Avtar berkata, dia akan terus memakai turban berkenaan selagi badan dan kepalanya mampu menampung berat pakaian tradisional penganut agama Sikh itu.

“Saya tidak menganggapnya satu beban, saya gembira apabila memakainya,” kata Avtar di laman Odditycentral.

Beliau sudah begitu selesa dan serasi dengan turban yang berat itu sehinggakan berasa janggal jika tidak memakainya.

“Ada masa-masa tertentu, saya tidak memakai turban itu, saya akan berasa tidak lengkap seperti sebahagian dari diri saya hilang.

“Saya juga bimbang saya akan jatuh dan saya akan bertanya, adakah saya sudah kehilangan sesuatu? Di mana turban saya?” katanya.

Kebiasaannya, turban penganut Sikh ialah sepanjang lima hingga tujuh meter tetapi Avtar mahu memberikan satu perbezaan besar kepada turban miliknya.

Avtar Singh Mauni [2]

Beliau sebenarnya mahu memecahkan rekod turban terpanjang sepanjang 400 meter yang sebelum itu milik Major Singh tetapi Avtar telah berjaya melakukan lebih daripada itu.

“Saya terus menambahkan kain kepada turban dari atas ke bawah, seperti membina tingkat sebuah bangunan,” katanya.

Menurut Avtar, fabrik berwarna jingga dan ungu itu sahaja sudah seberat 30kg, dan hiasan lain mencecah berat 13kg.

Selain turban, beliau turut membawa aksesori lain seperti pedang dan beberapa gelang yang kesemua aksesori itu melibatkan berat 39kg.

Dengan pemakaian turban sebesar itu, beliau mengalami sedikit kesulitan untuk melalui ruang pintu atau pun masuk dan keluar sebuah kereta.

Jadi, Avtar hanya menunggang motosikal ke mana-mana beliau pergi merentasi Punjab. Beliau sentiasa menjadi tumpuan orang ramai dan sudah dianggap seperti selebriti.

Sumber: Mynewshub.my

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon