Sunday, July 13, 2014

Kejutan Terbesar Sepanjang Sejarah Piala Dunia


Beberapa kejutan terbesar berlaku dalam sejarah Piala Dunia sebelum Jerman membelasah pasukan tuan rumah Brazil pada separuh akhir di Belo Horizone.

Amerika Syarikat 1 England 0 (1950)

Amerika Syarikat 1 England 0 (1950)

England membuat penampilan pertama di final Piala Dunia dengan status sebagai pasukan pilihan untuk muncul juara apabila hanya tewas empat dari 30 perlawanan. Berdepan pasukan bukan pilihan, England merehatkan pemain bintang mereka, Stanley Matthews di bangku simpanan akhirnya memakan diri apabila pemain pasukan lawan kelahiran Haiti, Joe Gaetjens memastikan AS beroleh kemenangan 1-0.

Uruguay 2 Brazil 1 (1950)

Uruguay 2 Brazil 1 (1950)

Perlawanan yang dikenali sebagai 'Maracanazo' namun kini ada lebih trauma selepas kekalahan memalukan terbaru Brazil. Pasukan Brazil menjadi tuan rumah ketika mereka melakar keputusan seri 1-1 dan mengikut format lama mereka hanya perlu menunggu 10 minit untuk menjulang Piala Dunia pertama di Maracana.

Bagaimanapun, harapan mereka punah di tangan Alcides Ghiggia yang meledakkan jaringan untuk menjadikan kedudukan 2-1. Meskipun stadium itu boleh memuatkan 200,000 penonton, Ghiggia yang kini berusia 87 tahun dan satu-satunya pemain yang masih hidup memaklumkan stadium itu menjadi 'sunyi sepi'.

Korea Utara 1 Itali 0 (1966)

Korea Utara 1 Itali 0 (1966)

Pak Do Ik tampil di Piala Dunia dengan meledakkan jaringan tunggal untuk memastikan kemenangan 1-0 ke atas Itali dalam saingan peringkat kumpulan yang disifatkan sebagai perlawanan tidak popular di Middlesbrough, England. Ia bukanlah petanda era kebangkitan bola sepak Korea Utara apabila mereka perlu menunggu sehingga 2010 untuk membuat penampilan seterusnya di pentas final.

Bagaimanapun, Do Ik membuka mata satu dunia. "Saya belajar bahawa bermain bola sepak mampu memperbaiki hubungan diplomatik dan menggalakkan keamanan," katanya yang mengimbau kenangan penuh emosi apabila kembali ke Middlesbrough pada 2002. Korea Utara tewas kepada Portugal 5-3 di suku akhir.

Jerman Timur 1 Jerman Barat 0 (1974)

Jerman Timur 1 Jerman Barat 0 (1974)

Ia adalah salah satu perlawanan politik dalam sejarah Piala Dunia membabitkan Perang Dingin dan persaingan sengit di antara kedua-dua negara dan kemuncaknya apabila Jerman Barat menjadi tuan rumah Piala Dunia. Dua negara itu terbahagi kepada dua sejak Perang Dunia, sentiasa berjuang membuktikan kuasa mereka dalam arena sukan dengan pertembungan dua negara itu yang disifatkan satu perlawanan berprofil tinggi.

Jerman Barat dipenuhi dengan pemain bintang namun Jerman Timur hadir ke kejohanan itu dengan dirangsang kemenangan menjuarai Piala Magdeburg. Penyerang Jurgen Sparwasser menjaringkan gol tunggal perlawanan. Jerman Barat bagaimanapun muncul sebagai juara manakala Jerman Timur terkeluar pada pusingan seterusnya.

Algeria 2 Jerman Barat 1 (1982)

Algeria 2 Jerman Barat 1 (1982)

Negara Afrika Utara itu membuat penampilan pertama di final Piala Dunia dan berpeluang menentang Juara Eropah di Sepanyol. Pemain Jerman Barat menganggap ia satu perlawanan yang mudah untuk dimenangi.

"Seseorang daripada pemain dalam pasukan itu berkata mereka akan bermain menentang kami dengan rokok di mulut," kata pemain pertahanan Algeria Chaabane Merzekane kepada The Guardian selepas itu.

Keyakinan itu memakan barisan Jerman apabila pemain Algeria melakar kemenangan 2-1 dengan Rabah Madjer membuka jaringan sembilan minit selepas babak kedua. Jerman menyamakan kedudukan menerusi Karl-Heinz Rummenigge dan aksi kemuncaknya bermula dengan pergerakan menarik dipamerkan oleh barisan Algeria membolehkan mereka mencipta gol kemenangan yang disempurnakan oleh Lakhdar Belloumi.

Cameroon 1 Argentina 0 (1990)

Cameroon 1 Argentina 0 (1990)

Argentina selaku juara bertahan membuka saingan 1990 di Itali menentang Cameroon dengan kehadiran beberapa pemain bintang. Bagaimanapun tandukan Francois Omam Biyik dibantu dengan kesalahan yang dilakukan Nery Pumpido, membolehkan mereka mencipta kemenangan menakjubkan 1-0 dalam perlawanan yang menyaksikan mereka beraksi dengan sembilan pemain.

"Kami benci apabila wartawan Eropah bertanya kepada kami adakah kami makan monyet dan menggunakan sihir. Kami adalah pemain bola sepak sebenar dan kami membuktikannya malam ini," kata Biyik.

Cameroon terkeluar daripada saingan di peringkat suku akhir dengan bermaruah dan menjadi pasukan yang diberi perhatian di pentas Piala Dunia.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon