Friday, July 11, 2014

Impak Strategi Hebat Jerman Dan Argentina


Selepas perlawanan akhir Piala Dunia 2014, dua pasukan membuktikan kejayaan mereka melahirkan pasukan mantap dari projek pembangunan.

Jerman dan Argentina [2]

Pasukan Jerman membariksan beberapa pemain yang menjuarai Kejohanan Euro Bawah 21 pada 2009 manakala Argentina diwakili pemain yang menjuarai pingat emas Sukan Olimpik 2008 Beijing.

Kehadiran Sergio Romero sebagai penjaga gol yang begitu serasi dengan Ezequil Garay serta Pablo Zabaleta di barisan pertahanan, bukan kebetulan.

Pemain tengah bertahan bertaraf dunia Javier Mascherano pernah mengetuai barisan pemain muda di Sukan Olimpik 2008, tetapi menyerahkan lilitan lengan kepada Lionel Messi sebagai tanda hormatnya terhadap kebolehan pemain terbaik dunia itu.

Ezequiel Lavezzi pula dibantu dan menerima sokongan Messi di barisan depan dan dengan itu enam pemain ini saling memahami pergerakan rakan sepasukan.

Ini tidak termasuk pemain seperti Fernando Gago, Angel di Maria serta Sergio Aguero yang tidak beraksi dalam kesebelasan utama.

Argentina Final 2014

Apa jua keputusan di final, lebih penting kemajuan pemain serta pasukan melakukan projek pembangunan masing-masing.

Jerman membariskan pemain yang sudah kenal serta memahami corak serta kekuatan rakan sepasukan.

Bermula dengan Manuel Nueur yang mirip banjaran besar, pasangan Jerome Boateng, Mats Hummels serta Benedikt Howedes pula dengan tenang menerajui barisan pertahanan sejak Jerman menjuarai Kejohanan Euro Bawah 21.

Sami Khedira serta Mesut Ozil pula tonggak barisan tengah pasukan Jerman.

Kehadiran kedua-dua pasukan ini di final memang tepat walaupun perlawanan yang membabitkan Argentina menentang Belanda tiada pesta gol.

Mesut Ozil

Brazil pula lebih kepada satu kumpulan individu yang kebanyakannya menjadi beban kepada pasukan, terutama Fred dan Hulk.

Jelas sekali Brazil kehilangan identiti apabila menurunkan pemain yang disanjung dalam liga asing seperti Liga Perdana Inggeris.

Liga yang kerap memukul gendang sendiri itu seharusnya malu melihat Fernandinho dan Paulinho, gagal menyerlah.

Pembangunan bola sepak terperinci saja boleh menjanjikan kejayaan pada masa akan datang. Dan andai Persatuan Bolasepak Malaysia sewaktu melafazkan impian pada 1999 untuk beraksi di Brazil 2014 melahirkan Projek Misi 2014, sekurang-kurangnya hari ini sudah tentu kita dapat melahirkan bintang bola sepak berkaliber.

FAM Malaysia Bodoh

Tetapi apa nak buat. Hanya pada 2014 kita mengorak langkah pertama dengan Projek Pembangunan Bola Sepak Negara..

Entahlah Labu...

Sumber: Hmetro

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon