Sunday, June 14, 2020

Sambutan Hari Penderma Darah Sedunia


Sambutan Hari Penderma Darah Sedunia, World Blood Donors Day oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia disambut 14 Jun setiap tahun bagi menyedarkan masyarakat mengenai kepentingan menderma darah, dan untuk menggalakkan masyarakat menderma darah bagi menyelamatkan orang lain.

Hari Penderma Darah Sedunia

Kempen menggalakkan rakyat yang layak menderma darah perlu digandakan apatah lagi Pusat Darah Negara dan tabung darah di hospital di seluruh negara sering berdepan dengan stok darah yang kritikal untuk digunakan oleh mereka yang memerlukan pemindahan darah.

Oleh itu, masyarakat perlu disedarkan bahawa menderma darah adalah suatu amalan sukarela yang terpuji dan tidak ternilai sumbangannya.

Darah adalah cecair berwarna merah yang mengalir di dalam tubuh manusia mempunyai 'kuasa' menggerakkan aktiviti badan seperti petrol menghidupkan mesin.

Setakat ini belum ada unsur lain dapat menggantikan fungsi darah dan dipercayai tidak akan ada ciptaan manusia yang akan dapat menggantikannya.

Bahkan, darah manusia tidak boleh dimasukkan ke dalam badan orang lain jika tidak mengikut jenisnya.

Uniknya Darah Manusia

Manusia mempunyai empat kumpulan darah iaitu O, A, B dan AB:
  • Kumpulan darah O boleh menerima darah dari kumpulan darah O sahaja, bagaimanapun darah itu boleh didermakan kepada semua penerima.
  • Kumpulan darah AB hanya boleh didermakan kepada individu kumpulan darah yang sama, tetapi boleh menerima semua kumpulan darah.

Di dalam badan manusia mengandungi sembilan hingga 10 pain darah dan individu yang mengalami kekurangan darah melebihi tiga pain akan menghadapi masalah perjalanan fungsi organ badan yang boleh membawa maut.

Satu-satunya cara menyelamatkan mangsa yang sedang kekurangan darah adalah melalui proses pemindahan darah.

Justeru itu, amatlah penting bagi setiap anggota masyarakat memahami kepentingan untuk menderma darah kerana setiap darah yang didermakan mampu menyelamatkan nyawa.

Menderma Darah Mampu Cegah Penyakit Kronik

Derma darah selamatkan nyawa

Mutakhir, statistik yang dikeluarkan hanya 2.5 peratus rakyat Malaysia menjadi penderma darah tetap berbanding lima peratus penderma di kebanyakan negara lain di dunia, menunjukkan betapa rakyat Malaysia kurang menderma darah.

Sepatutnya, keinginan untuk menderma darah perlu wujud dalam diri setiap individu sebagai satu tanggungjawab membantu sesama manusia.

Pelbagai persepsi wujud akibat menderma darah, antaranya mendatangkan banyak penyakit kronik.

Tanggapan ini salah kerana menderma darah tidak membahayakan penderma, bahkan memelihara kesihatan.

Hakikatnya, penderma darah akan memperoleh pelbagai kebaikan, antaranya pemeriksaan kesihatan secara tetap dan teratur, memperoleh maklumat mengenai pendidikan kesihatan, menggalakkan seseorang mengekalkan gaya hidup sihat selain membantu merangsang penghasilan sel darah merah yang baru sekali gus menyegarkan kembali sistem tubuh.

Ini kerana selepas menderma darah, kiraan sel darah dalam badan akan berkurangan yang akan merangsang sistem tubuh untuk menghasilkan darah merah baru bagi menggantikan darah yang hilang.

Bahkan, menderma darah dapat mencegah dan mengurangkan pengumpulan zat besi berlebihan dalam tubuh seterusnya mengurangkan risiko menghadapi serangan jantung sebanyak satu pertiga.

Dengan pelbagai manfaat diperoleh hasil pendermaan darah, masyarakat seharusnya tampil melakukan tanggungjawab sosial ini.

Ketepikan hal remeh-temeh atau persepsi yang salah, sebaliknya terus bermatlamat membantu golongan memerlukan.

Setitik darah mungkin boleh membantu menyelamatkan nyawa mereka yang memerlukan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon